sunnuntai 26. lokakuuta 2014

Tukholmassa, osa 1

Lähdimme sunnuntain ja maanantain välisenä yönä neljän aikaan ajamaan Etelä-Suomeen päin, kun siskoni tuli meille yöksi edellisenä päivänä. Tarkoitus olisi päästä ajamaan mahdollisimman pitkä pätkä eteenpäin ja paras aikahan ajaa on silloin, kun poika nukkuu. Siitä syystä lähdimme niin aikaiseen liikkeelle, vaikka laiva lähti Tukholmaa kohti vasta iltapäivällä. Pääsimme aika pitkän matkan eteenpäin pikaisella pysähdyksellä Varkaudessa ja pidempi tauko pidettiin pojan herätessä Mäntyharjulla, jossa kävimme syömässä huoltoasemalla.

Syömisen jälkeen pyrimme pääsemään ainakin Lahteen asti ja pysähtymään Karismaan pidemmäksi ajaksi, koska siellä on lapsille leikkihuone ja kauppakeskuksen käytävillä lapsille mm. liukumäkeä ynnä muuta aktiviteettia. Karismassa meni suurin osa ajasta leikkien, tosin siskoni löysi itselleen hienon kellon Karisman kultaliikkeestä ja itse nappasin kahvia mukaan. Kävimme samalla ruokakaupan puolella hakemassa viimeiset tarpeelliset jutut mukaan ja soitimme ennen matkan jatkamista etukäteen taksin Espoosta Olympiaterminaalille siirtymistä varten. Jätimme siis auton Espooseen mieheni kummien luokse matkan ajaksi ja sieltä menimme taksilla Helsinkiin Olympiaterminaaliin.

Olympiaterminaalilla ehdimme käydä vielä kahvilla ja viettää aikaa, joten reissun ainoat asukuvat tuli otettua terminaalin ulkopuolella. Muiden päivien asuista ei tullut kuvia otettua, kun menivät vaihtoon kesken päivän ja erityisesti tiistaina oli niin rättipoikki illalla, ettei enää jaksanut miettiäkään asukuvia.

Tukholman risteilymme sattui juuri sopivaan ajankohtaan, sillä Silja Symphony oli uudistumisen jälkeen tullut uudelleen risteilemään noin viikkoa aikaisemmin! Silja Symphonylla oli uudistettu kokonaan lasten leikkihuone, aiemmasta ei itselläni ole tietoa, mutta tämä uusi Silja Land oli todella tilava ja lapsia ajatellen tehty. Tästä asiaa enemmän sitten Tukholmassa- postauksien kakkososassa kuvien kera!

Laivalla vietimme aikaa hytissä ja seikkailemalla Promenadella, kävimme etsimässä haluamaani laukkua, tsekkaamassa liikkeet läpi ja tietenkin syömässä. Ilta laivalla meni todella nopeasti ja illalla kyllä oli sellainen olokin, että on ollut koko päivän liikenteessä.

Hytiksi valitsimme A-hytin, joka oli ikkunallinen merinäköalainen hytti neljällä sänkypaikalla. Alaosan sängyt olisi saanut siirrettyä tarvittaessa yhteen parisängyksi. Hytti oli 11 neliön kokoinen, eli ihan sopivan kokoinen kahdelle aikuiselle ja yhdelle taaperolle. Vaikka pitää kyllä myöntää, että olisi mukava joskus matkustaa vähän isommassa ja monipuolisemmassakin hytissä! :)

Tukholmassa olimme tiistaina aamulla ja lähdimme heti kiertämään kaupunkia. Suunnistimme metroa kohti ja siirryimme metrolla hieman lähemmäs määränpäätä, tarkoituksena kun oli ensimmäisenä käydä tutustumassa Vasa-museoon. Vasa-museo sijaitsee Galärvarvsvägen 14:ssa, eli Djurgårdenin saarella ja sinne kävelee noin kymmenessä minuutissa Karlaplanin metroasemalta. Vasa-museosta tulee erikseen oma postaus, sillä se oli upea ja ehdottomasti oman postauksen arvoinen.

Seuraavassa osassa sitten enemmän kauppojen kiertelystä ja matkan varrella nähdyistä jutuista! Mukavaa alkavaa viikkoa lukijoille! ♥

6 kommenttia:

1. Tää oli kiva postaus kun itse olin juuri Tukholmassa :) Taidan ite tehdä vaa yhden postauksen kylläki :P Mutta kaunis kaupunki oli ja ihana risteily, niinku teilläki kuulosti olevan !

Vastaukset
    1. Ihana kuulla, Niina! ♥ Heh, mie en osannu valita vaan muutamaa kuvaa, niin tulee useampi postaus kun laitan eri aiheet eri postauksiin. ^^ Ihana kaupunki oli, ihastuin ihan täysillä ja tuonne on pakko mennä uudelleen! Laivalla matkustaminen oli mukavaa lapsen kanssa, kun pääsi liikkumaan niin vapaasti ja hyvin meni Tukholmassa muutenkin. Kiva ois vaikka joulukin joskus viettää risteilyllä tai käydä joulun alla siellä kaupungissa! ♥ Mukava kuulla että teilläkin oli kiva risteily, huippua!

Poista
  2. Me kävimme kesällä Tukholmassa, ja meiltä jäi Vasa-museo näkemättä aivan mmmielettömän pitkän jonon takia! Myös toinenkin suunniteltu museo jäi näkemättä sen remontin takia... Onneksi Tukholmassa piisaa museoita, ja nämä kaksi käymme kiertämässä sitten seuraavalla kerralla :) Kiva kuitenkin nähdä mitä te tykkäsitte ja missä kävitte!

Vastaukset
    1. Mukava kuulla, Tukholma oli kaunis kaupunki! Me oltiin Vasa- museolla juuri avaamisen aikaan, niin olisiko ollut joku viisi henkeä meidän lisäksi siellä. Kesällä tosin liikkuu varmaan enemmän porukkaa siellä, mutta nyt syksylläkin siellä oli mukavaa käydä ja Vasa- museoon pääsi heti sisälle. Pari museota olisi vielä käymättä, olisi mukava käydä seuraavalla kerralla ja varsinkin tuo Djurgårdenin saari kiinnostaa! :)

Kivaa, että käytte seuraavalla kerralla nuissa museoissa, valinnanvaraa siellä tosiaan on aika paljon. ^^ Kiitos siulle myös, Elise!

Poista
  3. Mietinki että teetkö pidempää postausta reissusta :) Kiva lukea!

Vastaukset
    1. Kyllä tein, kaksi osaa Tukholman reissusta ja museosta tulee vielä erikseen, kun siellä oli niin paljon nähtävää! :) Shoppailut kans sitten omassa postauksessaan, onpahan aihealueet järjestyksessä. Unohdin tosin tästä postauksesta kokonaan, et mehän käytiin laivalla kattomassa illalla huikeaa akrobaattien esitystä! Se oli upea show. ♥

Kiitos, kiva kuulla! ♥

Poista

Muistathan hyvät käytöstavat kommentoidessasi!:)