perjantai 31. heinäkuuta 2015

Matkapostaus - Pärnu

Vihdoin ja viimein postausta Pärnun matkasta, jossa kävimme heinäkuun alussa. Kyseessä oli siis isommalla porukalla tehty matka, sillä mieheni vanhemmat halusivat viedä aikuiset lapsensa puolisoineen ja lapsineen Pärnun rannoille. Matkat varattiin jo joskus vuoden vaihteen tienoilla ja yhteensä reissuun lähti kolme autollista porukkaa, eli yhdeksän henkeä lapset mukaan lukien. Pärnusta julkaisin jo aiemmin yhdet asukuvat ja ostokset, mutta nyt kerron hieman tarkemmin matkustamisesta ja muusta.

Matkojen varaamisen jälkeen tuli ajankohtaiseksi passien hankinta minulle ja pojalle, omani oli ehtinyt mennä vanhaksi ja kaksivuotiaalla ei vielä passia ollut. Passikuvien ottaminen taaperosta oli melko hankalaa aluksi, sillä hän takertui mieheeni kiinni valokuvaamossa eikä suostunut katsomaan ollenkaan kameraa tai kuvaajaa kohti. Loppujen lopuksi mie siirryin kameran taakse valokuvaajan pyynnöstä ja passikuva saatiin otettua. Sitten vain passien haku, matkan odottelu ja tavaroiden pakkaaminen matkaa varten! :)

Matkustimme ensin Espooseen, jossa olimme vajaan viikon ennen lähtöä ja sieltä lähdimme ensimmäisenä matkapäivänä satamaa ja laivaa kohti. Autoilla päästiin sujuvasti laivaan, Tallinnahan se oli se ensimmäinen määränpää, josta matka jatkui Pärnua kohti. Tallinnasta Pärnuun kului ajaen noin puolitoista tuntia, mutta menomatkalla meni hieman pidempään kun pysähdyimme matkan varrella syömään. Perillä Pärnussa menimme suoraan Rannahotellille, joka sijaitsi keskellä Pärnun pitkää hiekkarantaa.

Tämä jälkimmäinen kuva on otettu iltamyöhään kun sisäänkäynti oli valaistu.

Rannahotell menee tämän sesongin jälkeen remontoitavaksi ja uusittavaksi, kohtuu vanha rakennus on kuitenkin kyseessä. Meille oli varattu huone puistonäkymällä, mutta vaihtoehtona olisi ollut myös huone merinäköalalla. Hotellilta oli Pärnun keskustaan noin 15 minuutin kävelymatka ja ranta oli ihan suoraan takapihalla. Ulkonäöltään hotelli on aika karu, mutta sisäpuolelta hotelli pääsi yllättämään kauneudellaan. Tyylikkäät aulat ja käytävät, konferenssihuoneeseen tehty leikkihuone, hyvä aamiainen ja hyvä palvelu tekivät hotellista ulkoasuaan paremman. Miinuksina paikassa oli todella nopea hissin ovi, jota piti varoa varsinkin lapsen kanssa ja huoneesta puuttuva pieni jääkaappi / baarikaappi sekä erittäin liukas kylppärin lattia.

Kuten aiemmin mainitusta asupostauksestakin huomasi niin meitä eivät tosiaan säät suosineet. Pärnussa oli ensimmäiset päivät läpeensä sateisia ja kahtena päivänä tuuli niin kovasti, että allekirjoittaneen alaselkään ulottuvat hiukset leijailivat lähinnä vaakatasossa. Rantalomaa ei siis tullut, mutta Pärnussa oli paljon muutakin katseltavaa; ravintoloita oli montaa sorttia, käsityöläisten myymälöitä, merkkivaatteiden outlettia, ostoskeskuksia ja söpöjä kahviloita. Rüütlilta löytyi parhaimmat liikkeet ja Rüütlista muutaman korttelin päässä olevasta ostoskeskuksesta löytyi myös hyviä liikkeitä, erityisesti naisten vaate- ja laukkuliikkeitä.

Pärnun rannan läheisessä puistossa oli rutkasti penkkejä, muutamia patsaita ja muita yksityiskohtia. Puut olivat hassusti kallellaan rannalta pois päin, kuten ylläolevasta kuvasta näkyy. Puiston keskellä oli kahvilakioski penkkeineen ja aurinkovarjoineen.

Pärnussa oli paljon vanhoja rakennuksia ja osa oli heikossa kunnossa, kuten tämä yllä näkyvä pikkuinen kauppa. Vieressä ja muutenkin samalla kadulla saattoi olla todella upeita rakennuksia aitoineen, kontrasti oli melkoinen kun näitä heikkokuntoisia taloja oli yhtälailla parempien joukossa. Monet rakennukset olivat kuitenkin kauniita, mutta kaikilla ei ole varaa ylläpitää ja huoltaa talojaan.

Me tosiaan kävimme syömässä usein, yleensä söimme pari lämmintä ruokaa päivässä ja tietysti hotellilla söimme aamulla täyttävän aamiaisen. Erityisesti mieleen jäi pizzapaikka Steffani, jossa pizzat olivat mielestäni erinomaisia - sopivan rapea pohja, eivätkä pizzat lillu rasvassa. Palvelu oli myös hyvää ja vaikka molempiin ravintoloihin oli jonot lähes koko ajan, niin ne liikkuivat nopeasti ja jonottaminen oli kyllä ruuan arvoista. Toinen ravintola oli todella lähellä rantaa, keskustaan mennessä matkan varrella ja toinen oli ihan keskustassa. Ainoa juttu, mitä jäin Steffanissa kaipaamaan on vuohenjuusto pizzojen täytteenä.

Toinen ruokapaikka, mikä jäi mieleen erityisen positiivisella tavalla on Villa Wesset. Villa Wessetissa on hotelli ja à la carte- ravintola suurella terassilla. Ravintola oli usein täynnä, joten täällä kävimme vain kerran syömässä, mutta jestas miten hyvää ankkaa täältä sai! Vaikka tilaamani ateria oli verrattain pieni matkakumppaneiden pasta- aterioihin verrattuna, niin nälkä lähti hyvin ja kaikkein parasta oli makuelämys. Ankka oli valmistettu erinomaisesti ja lisukkeet sopivat ankkaan todella, todella hyvin. Annoksen kaveriksi suositeltu punaviini oli kuin piste iin päälle. Tänne on pakko päästä uudestaan syömään joskus, kunhan yritetään Pärnun rannoille päästä aurinkoisten kelien aikaan.

Pärnussa kävellen oli helppo liikkua ja oikeastaan lähes kaikkialle kuljimme kävellen erästä kauempana sijaitsevaa ostoskeskusta lukuunottamatta. Turisteja Pärnussa oli hurjan paljon ja oli tavallaan aika häiritsevää ravintoloissa sun muissa, kun henkilökunta puhui suomea jonkin verran, mutta loppujen lopuksi englannilla pärjäsi minusta paremmin. Silloin ei väärinymmärryksiä sattunut niin paljoa, viron ja suomen kielet kun muistuttavat jonkin verran toisiaan, mutta sanoissa kun saattaa olla iso ero kahden kielen välillä. En tiedä, tuntui vähän hankalalta asioida suomeksi kun on kuitenkin vieraassa maassa ja englanniksi sama asia hoitui ehkäpä nopeammin.

Pärnussa oli monia vaateliikkeitä, niin käsityöläisten liikkeitä kuin erittäin edullisia vaateliikkeitäkin. Eräs liike Rüütlilla oli täynnä ihania mekkoja edulliseen hintaan, mutta lähempi tarkastelu paljasti huolittelemattomat reunat ja parinkymmenen sentin pituudeltaan roikkuvat huolittelulangat niissä, joissa huolitteluja ylipäänsä oli. Samalta kävelykadulta löytyi myös liikkeitä, joissa oli laadukasta käsityötä ja luonnollisesti sen takia vähän hintavampaakin vaatetta. Laukkuliikkeitä oli todella paljon Pärnussa ja ainakin ostoskeskuksista löytyi muutamia nahkaisia laukkuja keinonahkaisten joukosta.

Säät olivat koko loman ajan vähän epävakaita tuulineen ja sateineen, joten päätimme kuitenkin päästä uimaan ja rannan läheltä löytyy monia kylpylöitä. Menimme Tervise Paradis- nimiseen vesipuistoon lasten kanssa ja se oli kieltämättä aika siisti paikka! Rannahotellilta sai alennuslippusen vesipuistoon ja ilmeisesti aika monilla muillakin oli ollut sama ajatus uimisesta, sen verran täynnä Tervise Paradis oli. Vesipuistosta löytyi liukumäkiä moneen makuun, itselleni jäi mieleen musta liukumäki, jossa ei nähnyt yhtään mitään sisällä. Mäen alkupäässä liukuessa alkoi valot vilkkua putken katossa pimeyden keskellä. Liukumäen laskeminen oli tavallaan aika siistiä, mutta tuntui kyllä hurjalta olla ihan pilkkopimeässä ja liukua putkea pitkin käännöksissä sekä hyppyreissä. Tämä musta liukumäki oli äänitehostettu ja vilkkuvien valojen takia sitä ei suositella epileptikoille. Pisin liukumäistä on 85 metriä pitkä ja vesiliukuja on neljä eri tasoista.

Extreme- tasoinen koski oli myös siisti käydä miehen kanssa yhdessä! Kyseessä oli siis "villi virta"- tyyppinen koski, jossa mie tietenkin vastarannankiiskinä lähdin vahingossa virran mukana kosken keskellä takaisin tulosuuntaan. Törmäyksiä sai varoa hyvin ja sitä, ettei ihan oikeasti lähde virran mukana siihen suuntaan mistä porukka on tulossa. Koski oli raskaana olevilta ja pieniltä lapsilta kielletty.

Lämmitetty ulkoallas oli ihana, varsinkin kun aurinko sattui juuri paistamaan ainoan parituntisen koko matkan aikana kun pääsimme vesipuistoon sisälle. Tuuria oli siis kelien suhteen vai miten se meni. Vesipuisto oli kävelymatkan päässä Rannahotellilta ja auto kannatti jättää ennemmin omalle hotellille, sillä vesipuiston läheiset parkkipaikat olivat yllättävän suolaisen hintaisia.

Loma meni todella nopeasti ja ehdimme vielä Tallinnaan mennessä käydä sielläkin ostoksilla. Ülemiste- ostoskeskus oli ensimmäinen pysäkki ja millainen pysäkki olikin! Kauppakeskuksessa oli muun muassa Zaran, River Islandin, Aldon, Calvin Kleinin, Denim Dreamin, Guessin ja Högl:in liikkeet. Tänne voisin lähteä ihan varta vasten shoppailemaan, oli todella vaikuttavaa kävellä yhdenkin käytävän ohi kun molemmilla puolilla oli todella paljon laadukkaita kenkäliikkeitä, olisiko yhteensä ollut noin viisitoista eri liikettä samalla käytävän pätkällä. Uskomatonta, meinasin ihan pakahtua sen kenkäpaljouden edessä. Jos olisimme tänne menneet ennen Pärnua, niin olisi varmasti koko matkabudjetti huvennut tähän kauppakeskukseen! Love it!

Kävimme Ülemisten BabyBack Ribs & Grill- ravintolassa syömässä. Ruoka oli ihan hyvää, mutta mehu oli erinomaista! Appelsiinimehua tilatessa tarjoilija kysyi, että haluanko tavallista vai tuoretta. Voitte vain arvata mitä vastasin ja hetken päästä sain juuri puristettua appelsiinimehua pöytään. Aivan ihanan makuista ja tuoreempaa on hankalaa löytää mistään. Peukkuja siis tällekin ruokapaikalle, niin erinomaisesta mehusta kuin hyvästä palvelustakin!

Kävimme myös muutamia alkoholijuomia hakemassa SuperAlkosta, mies vähän innostui kun vesimeloninmakuiset Breezerit olivat paljon edullisempia kuin Suomessa. Tallinnassa kävimme vielä ennen laivalle lähtöä SadaMarketissa, joka oli minusta todella surullinen paikka käydä. Piraatteja toistensa perään, täpöten täynnä olevat verkkoseinäiset liikkeet ja tuputtavat kauppiaat. Erittäin ahdistava paikka. Ensimmäistä kertaa kävin nyt siellä ja oli samalla myös viimeinen kerta.

Siitä ei kuitenkaan sen enempää, meillä tosiaan matka jatkui satamaan. Ihmeteltiin satamaan mennessä poliisien määrää ihan marketin lähistöllä ja myöhemmin selvisi, että siellä oli ollut pommiepäily työmaalla. Sinne SadaMarketille päin ajaessa nimittäin kuului sellainen kunnon räjähdys, jota mekin ihmettelimme automatkalla. Pääsimme kuitenkin ongelmitta laivaan, jossa maistelimme Frozen Yoghurtteja ja teimme vielä herkkuostoksia tax-freessä.

Siinäpä se loppumatka menikin, kyllä oli väsynyttä porukka reissun jälkeen ja ilta meni lähinnä ollessa vain. Miehen kummitkin olivat jo palanneet Espanjasta ja oli mukava jäädä viettämään heille aikaa vielä loppuviikon ajaksi! Kuten aiemmin jo kerroin, niin minulle sattui juuri sopivasti tulemaan kutsua blogin kautta GreenStreetin herkkupiknikille seuraavaksi lauantaiksi. Kieltämättä oli mukavaa saada rentoutua kunnolla matkustelun jälkeen, ennen kuin tarvitsi ajaa takaisin Pohjois- Karjalaan. Matkakärpänen vaan pääsi puraisemaan, katselin eilen matkoja Wieniin ja Prahaan ensi vuodelle... Prätkälläkin olisi mukavaa lähteä reissaamaan. Saa nähdä, jospa nyt seuraavaksi lähtisi sinne Tukholmaan pariin otteeseen kun matkatkin ovat jo valmiina. :)

8 kommenttia:

1. Kiva matkapostaus ! :) Itse olen käynyt Tallinnassa monia kertoja, mutten muualla Virossa en oo käynyt. Harmi ku säät eivät suosineet, tuolla olisi nimettäin kiva ottaa aurinkoa ja uida. Poikaystävä on käynyt Pärnussa ja tykännyt paikasta, ehkä mekin eksytään sinne joskus. Myös mun perhe on lähdössä sinne matkalle, joten suosittu kohde on. Kivan laajasti selitit kaikesta ja ihania nää kuvat :)

Vastaukset
    1. Kiitos! Tuota Pärnua voin suositella matkustuskohteeksi, aika helppoa oli mennä autolla sinne ja jos säät eivät salli rantalomaa, niin kaupungissa on paljon muutakin tekemistä. Ranta on kuulemma aurinkoisina päivinä sellainen, kuin olisi paljon kauempana Suomesta ja kuulemma erittäin suosittu silloin. :) On tosiaan suosittu kohde, meillä oli Joensuun bloggaajista ensin Jenni tuolla, sit mie ja Roosa oli sen jälkeen matkalla siellä. :D Kiitoksia kovasti Niina! <3

Poista
  2. Oli kiva lukea teidän matkasta tarkemmin! Harmi kun säät ei suosineet, mutta onneksi Pärnussa on niin paljon muutakin tekemistä kuin rannalla makoilu :)

Vastaukset
    1. Ihana kuulla, kiitos! :) Sanoppa muuta, oli kyllä ihana kierrellä kahviloita, ravintoloita ja kauppoja. Siisti oli myös se leikkihuone, mikä oli tehty konferenssihuoneeseen, tosi kiva oli lapsen kanssa käydä kun ulkona tuuli ja satoi niin kovasti! Uusia kokemuksia tuli ja Pärnu oli kyllä hyvä paikka matkailla lapsen kanssa. :)

Poista
  3. Mä oon käynyt Pärnussa kerran, mutta siitä on jo 16. vuotta aikaa. Oltiin siellä luokkaretkellä. Olisi kiva päästä käymään siellä uudestaankin. Tallinnassa on tullut käytyä useamminkin, tosin edellisestä kerrasta on 3. vuotta.

Tykkään itse kaupunkilomista, mutta Pärnussa oli ihanaa kun pääsi myös rannalle vaikka ei mikään lämmin sää silloin ollutkaan. Jotenkin jäänyt se mieleen vaikka aikaa reissusta onkin. Uimisesta tykkäisin kyllä, mutta rannalla makoilu ei oo mun juttu.

Vastaukset
    1. Oi, onpas siitä jo vierähtänyt aikaa! :) Aika edullisesti tuonne pääsee ja helppo oli autolla mennä paikan päälle. Mukava kaupunki tuo Pärnu, pakko päästä joskus käymään ihan sellaisella huipulla rantakelillä kun niin monet sitä kehuu! Uiminen ois kyllä ollut huippua, harmi että tuuli ja satoi niin paljon, ettei rannalla viitsinyt kauhean pitkään olla. :D

Poista
  4. Moni on ihastunut Pärnuuhun! Ehkä jo ensi kesänä oma tie veisi sinne. Kiva matkapostaus! :)

Vastaukset
    1. Mie olen kans huomannut, todella monet kehuu Pärnua ja en kyllä ihmettele että miksi. :) Kunhan vaan pääsisi aurinkoisilla keleillä vielä paikan päälle, niin olisi mahtavaa. Ja seuraavalla kerrallakin haluan ankkaa tuolta Villa Wessetistä, oli herkkua. :P

Poista

Muistathan hyvät käytöstavat kommentoidessasi!:)