lauantai 27. kesäkuuta 2026

Elämää viime kuukausilta - arkea, juhlaa, lomaa ja merkityksellisiä hetkiä, osa 1

Minulle tuli pitkästä aikaa fiilis, että ehkä nyt olisi paikallaan jakaa kuulumisia parin kuukauden ajalta. Tässä postauksessa on paljon kuvia eli kannattanee avata erikseen, mikäli nettisi on hidas! Alkuvuodesta ei ollut yhtään fiilistä jakaa juurikaan mitään arkisempaa, ahdisti ajatuskin. On hankalaa koostaa lyhyttä postausta kaikesta tapahtuneesta, mutta nostan joitain muistoihin jääneitä hetkiä niin hyvässä kuin pahassa. Mennään kronologisessa järjestyksessä. Kuvat ovat pääasiassa puhelimesta ja blogialustan kautta ladattuja, tsekkaan minkä verran alusta pakkaa kuvia tänä päivänä. 



Helteiden lisäksi täällä Itä- Suomessa oli toukokuussa tuulista ja myrskyisää. Olin menossa Joensuuhun tapaamiseen, kun tielle oli kaatunut puu. Onneksi samaan aikaan pari nuorta miestä olivat tulossa raivaamaan puun, jotta ihmiset pääsevät liikkumaan. Ja hyvä niin, toiseen suuntaan tietä oli nimittäin toinenkin puu tiellä. Itsehän lähinnä potkin oksia ja risuja ojaan mekko päällä, enkä edes myöhästynyt kuin 10-15 minuuttia tapaamisesta. 

Täällä maalla luonto on yksi parhaimmista asioista ja "meidän hirvetkin" näyttäytyivät keväällä aika usein. Lähistöllä siis seikkailee kolmen ja neljän hirven porukat, jotka joskus ovat pihankin läpi kulkeneet. Niiden lisäksi täällä seikkailee yksi mama- hirvi vastasyntyneiden kaksosten kanssa. En ole ikinä aiemmin nähnyt niin pieniä vasoja, voi vitsit miten suloisia! Niistä julkaisin videon Instagramissa. En ehtinyt hyviä kuvia ottaa, kun juoksivat äkkiä piiloon. Kauniita eläimiä. 



Keväällä kävimme ystävän 40-vuotisjuhlissa Sonkajärvellä, joka sijaitsee Pohjois- Savossa. Juhlat pidettiin Miilu- mökissä Sonkajärven Jyrkän kylässä. Emme olleet koskaan aiemmin käyneet Sonkajärvellä, mutta paikka on todella kaunis ja lähistöltä löytyy yllättävän paljon tekemistä. Vaellusreittejä, melontaa, taidenäyttelyitä ja kesäteatteria. Lisätietoja löydät esimerkiksi Ruukin Tuvan verkkosivuilta täältä

Mökki oli todella siisti ja viihtyisä, kauniilla paikalla Kiltua- järven rannalla. Lähtiessä harmitti, että olimme vain yhden yön Viipaleen epilepsialääkityksen takia. Ehkäpä joskus käymme täällä uudestaan! Olisi ihanaa lähteä perheen kesken viikonlopuksi mökkeilemään ja tutustumaan ihan uusiin maisemiin, sekä paikkakuntiin. Tästäkin alueesta saisi tehtyä hurjan paljon sisältöä! 


Meiltä Sonkajärvelle oli noin 200 kilometriä eli ajoaikaa sai varata kaksi ja puoli tuntia. Jossain kohtaa havahduimme siihen, miten dystooppiselta alkoi tuntua, kun ketään ei näkynyt missään ja autoja ei tullut piiiiitkään aikaan vastaan. Ei ihmisiä, ei autoja, eikä eläimiä MISSÄÄN. Ei minkäänlaisia elonmerkkejä. En olisi itseasiassa ihmetellyt, jos ohi olisi vyörynyt elokuvista tuttuja risupalloja, arokierijöitä. Niin hiljaista matkan varrella oli. 

Pysähdyimme kuitenkin Rautavaaralla katsomaan, josko pub olisi auki pikaista pysähdystä varten. Olihan se ja yllättävää kyllä, siellä oli ihmisiä! Varmaan ensimmäiset ihmiset sitten Outokummun ohittamisen jälkeen, heheh. Matkan varrelta bongailtiin muun muassa kissakoskentie ja isoon kiveen maalattu mörkö (alempana). 



Keväällä vietimme paljon aikaa kotona, alkanutta kesää ja luonnon eloon heräämistä fiilistellen. Suht vapaita aikatauluja, lapsen viimeisiä koulupäiviä alakoulussa ja rentoutuen riippumatossa. Ulkoileminen on ollut aivan mahtavaa, se tekee niin hyvää sielulle ja mielelle! Roudasimme vanhan petarin, viltit ja pari tyynyä kalliolle. Aika kuluu siinä lukien ja yhdessä ristikkoja tehden. Pro tip - muurahaiset ja muut ötökät eivät tule niin helposti valkoiselle pinnalle, joten laitoimme kaksi valkoista vilttiä rinnakkain petarin päälle. 

Ostimme myös uima- altaan, jossa voi pulahtaa ja käydä uimassa aina välillä. Kesään kuuluu olennaisesti myös grillaaminen, vaahtokarkit ja kesän uutuuksien maistaminen. Kesä ei ole lempparini vuodenajoista, mutta nyt olen pyrkinyt nauttimaan kesästä ja lämmöstä niin kauan kuin sitä riittää! 




Kävimme eräänä aamuna hakemassa Pirisen kahvila- myymälästä perinteisiä karjalanpiirakoita munavoilla, nam! Kuten kuvasta näkyy, niin munavoissa ei todellakaan pihtailla. Käyn jonain toisenakin aamuna hakemassa parit piirakat mukaan. Pirisen kahvila- myymälästä saa muuten pehmiksiä eri mauissa, joka päivälle eri maku, esimerkiksi hedelmäinen turkinpippuri tai viinirypäle- vanilja. Kannattaa käydä, jos olet Joensuussa! 


Kevään ja kesän mittaan olen nähnyt ystäviä enemmän. Omat tomaatin taimet kuukahtivat, kun kastelin niitä ehkä liikaa, niin ystäväni antoi minulle muutaman tomaatin taimen. Ne kasvavat mukavaa vauhtia kasvihuoneella! No okei, pakko myöntää, että yksi neljästä kuukahti kuivuuteen. Kolme niistä kasvaa hyvää vauhtia. Aika vierähti kuin siivillä ja kotiin ajaessani iltahämärissä näin ne meidän hirvet taas. Vitsit, kun joskus sattuisi järkkäri olemaan valmiina, niin saisi vähän laadukkaampia kuvia niistä. 




Olen ommellut hieman ja tälläkin hetkellä on tulossa mm. väljää kaftaania, kesämekkoa, toppeja ja hameita itselle. Pääsin ompelemaan rummutetusta poronnahasta lippiksen, joka on mallina sellainen, ettei se lytistä hiuksia. Normaalistihan päähineiden ympärys on 58-60 senttiä, mutta tässä ympärys on hieman isompi, jottei se vie kampauksen kuohkeutta tai jätä pois ottaessa sellaista "rantua" hiuksiin. Vuorin alla oleva villavatiini tukee muhkeaa muotoa ja vuoriksi laitoin violettia viskoosisatiinia. Se on kestävää ja hengittävää, nappivalinta nahan kanssa. 


Toisaalla vähän erilaista puuhaa - puoliso näytti osa osalta, miten Harley Davidsonista saa akun irti. Yleensä hän on tämän hoitanut, mutta ihan hyvä itsekin tietää miten purkaa, jos tarvitsee. Moottoripyörä pitäisi hakea tässä lähiaikoina kotiin, niin pääsisi ajelemaan pitkin maita ja mantuja. Kaipaan kyllä kyykkypyörän ketteryyttä, mutta katsotaan. Jos tämän kesän jälkeen ei tunnu sellaista kipinää tähän pyörään ja tällä ajamiseen, niin sitten myyn tämän ja ostan tilalle jonkun kyykyn. 


Mummolassa pääsimme herkuttelemaan samalla, tämä oli ihanaa! Kesä ja herkut kuuluu yhteen. Harvoin tulee lakkaa syötyä, mutta se on hyvää leipäjuuston kanssa ja erilaisissa kakuissa. Pitäisi joku päivä itsekin leipoa jotain, viime kerrasta on taas vierähtänyt. 

Alla random- kuva Vadelmasta, hänellä on tassujen alla tupsut. Niin söpö, mutta kieltämättä eilen olin ihan seis koko päivän, kun neiti villitsi koko yön ja sain hurjat kolmen tunnin yöunet. Viime yö meni onneksi paremmin, kun kissat malttoivat nukkua. Univaje tuntuu aina niin raastavalta, mutta kyllä se siitä tasoittuu ja kissatkin rauhoittuvat ajan mittaan. Pennuttamista odottaessa, mutta mutta... Kyllä meille se kolmas kissa vielä mahtuisi ja olisipahan sitten koettu se pentu- aikakin. 


Jaoin postauksen kahteen osaan, sillä tästä olisi muuten tullut aivan liian pitkä. Seuraava osa tulee huomenna! Toisessa osassa kurkistetaan Tukholman reissuun, juhannuksen puuhiin ja viime päivien tekemisiin. Vastaan huomenna myös kaikkiin tulleisiin kommentteihin vanhoissa ja uudessa postauksessa. Olen kirjoittanut reilut neljä tuntia uusia postauksia, joten nyt on aika tehdä jotain muuta. Huomiseen, ihanaa lauantaita sinulle! 

Mitä sinulle kuuluu? Aiotko käydä festareilla tänä kesänä tai oletko käynyt jo? 

maanantai 15. kesäkuuta 2026

Lyhennetystä maksimekosta ihana mekko käyttöön

Ostin jo yli kaksi vuotta sitten kauniin trikoomekon sidottavilla rusettiolkaimilla. Mekko oli aika pitkä, lähempänä maksimekkoa kuin midipituista mekkoa. Pituus ei miellyttänyt omaa silmää. Mekko jäi kokonaan käyttämättä, sillä helma tuntui liian pitkältä ja raskaalta kerrostettuna. Tuntui, että itsekin näytän paljon lyhyemmältä mitä olen. Näytin mekolle saksia, saumuria, ompelukonetta ja tadaa! Nyt helma on yhtä kerrosta lyhyempi, ulottuen päällä hieman polvien yläpuolelle. Muutoksen jälkeen olen käyttänyt mekkoa viikottain, joten kyllä se kannatti lyhentää, eikä jättää kaappiin pyörimään. 


Mekko - Nosh (helmaa lyhennetty alkuperäisestä)
Olkalaukku - Marimekko
Kaulakoru - kirppikseltä
Korkokengät - Minna Parikka

 

En enää muista, mistä tämän Noshin mekon ostin, mutta alesta hyvään hintaan. Se on jäänyt mieleen, heh. Ihastuin olkapäiden yksityiskohtiin, joiden avulla pääntien syvyyttä voi säätää itselleen sopivaksi. Takana on leveä v- muotoinen pääntie, kuten edessäkin. Olkaimet säädin mutu- tuntumalla, mutta ehkä voisin edestä päästää ihan pikkasen pidemmälle tuota pääntietä. Riippuu vähän, minkä rintaliivien kanssa tätä mekkoa käyttää. Nuo olkainten rusetit ovat niin symppikset! 

 
Musta mekko on ollut todella mukava käytössä. Puuvillatrikoo ei tunnu hiostavalta päällä, kun mekko on malliltaan suht väljä muualta kuin rintojen kohtalta. Lyhyempi pituus tuntuu enemmän omalta, eikä helma nouse helposti tuulen mukana ylös, sillä helman päärme on normaalia leveämpi. Jos mietit, mitä laittaa lyhyen mekon alle kesällä, niin täältä löytyy kokonainen postaus aiheesta. Tukholman reissulla riitti hellettä ja tuulta koko reissun ajan, niin minishortsit olivat ihan parhaat mekon alla! 

Trikoomekon kanssa yhdistelin aika simppelit asusteet. Hopeinen ankh- kaulakoru sopii aina asuun kuin asuun. Tämä onkin yksi tärkeimmistä koruistani, sillä koru on kulkenut mukanani teini- ikäisestä asti. Koruissa pidän eniten hopeasta ja valkokullasta. Keltakulta ei minua niinkään miellytä tai kiinnosta, vaikka se klassinen suosittu sävy onkin. 

 
Laukuksi valitsin helpon ja pienen olan yli heitettävän Marimekon laukun. Alisa- laukun parhaita piirteitä on se, että se pysyy napakasti muodossaan ja väri on persoonallinen. Magneetillinen kansi napsahtaa niin napakasti kiinni, että vetoketjua ei tarvitse aina edes käyttää. Aivan ihana laukku, mutta tätä käyttäessäni pitää vähän karsia tavaraa, sillä lompakko ja puhelin vievät suurimman osan tilasta. Korttikoteloon vaihtaessa laukussa riittää tilaa enemmän. Esimerkiksi Marimekon Karla- laukkuun mahtuu enemmän tavaraa kuin tähän saman brändin Alisa- laukkuun. Se on hieman suurempi, mutta edelleen kooltaan siro laukku. 


Toisinaan laitan jalkaani tennarit tämän mekon kanssa, mutta tällä kertaa halusin laittaa mustat korkokengät. Itseasiassa mustat niittisandaletit olisivat aika upeat tässä kokonaisuudessa, näin jälkikäteen ajatellen... Tällä kertaa jalkaan päätyivät Minna Parikan Raquel- korkokengät! Kengissä on klassinen sydämen muotoinen leikkaus ja nyörien päistä löytyy myös sydämet. Raquel ja Jodie taitavat olla yhdet Minna Parikan tunnetuimmista kenkämalleista Bunny Sneaksien lisäksi. 

Nahka näissä tuntuu olevan hieman ohuempaa ja kovempaa kuin vanhemmissa malleissa, sillä toisinaan naarmuja tulee helpommin kuin vanhempien mallistojen kenkiin. Toivottavasti kärjet eivät kulu yhtä nopeasti kuin toisissa uudemman malliston kengissä. 

 
Näin kesän alkupuolella pukeutumiseni on ollut aika simppeliä ja rentoa loppujen lopuksi. Olen pukeutunut näyttävämmin vain yksittäisiä kertoja, mutta kesää on vielä paljon jäljellä. Näin Tukholman reissun jäljiltä vähän harmittaa, että kesälle ei ole vielä kovin paljoa suunnitelmia. Meillä on tarkoitus käydä kesällä ainakin Haapavedellä ja ehkä muuallakin vähän kauempana Suomen sisällä (tai maksimissaan siellä Haaparannassa asti), toki siihen lisäksi perinteiset Juuka, Outokumpu ja Kuopio. 

Toinenkin reissu ulkomaille kiinnostaisi, mutta siihen ei taida budjetti riittää, sillä sokkeliremppaa on pakko tehdä tänä kesänä. Jippii. Ahdasta, hikistä ja aikaa vievää, mutta tehtävä on. Omakotitalon omistamisen iloja. :) Onneksi koti on ihana! 


Otimme muuten Ruotsin reissulla yhdet asukuvat ja tunnelma niissä on ihan erilainen vanhan kaupungin kaduilla. Blogin puolelle on tulossa pian sisältöjä kesäisestä Tukholmasta, mahdollisesti jopa kolme- neljä erillistä postausta vinkkeineen. Yksi suurempi projekti on myös työn alla, mutta siitä lisää myöhemmin. 

Mitä sinä aiot tehdä kesälomalla? Matkustatko jonnekin? 

Ihanaa alkanutta viikkoa sinulle!