maanantai 11. helmikuuta 2019

Altean vanha kaupunki - Kuvia Espanjasta

Täällä taas kytee pieni matkakuume ja osa Espanjan reissun kuvista jäi julkaisematta viime syksynä. Matkustimme viime vuonna Espanjaan hääpäivänämme ja olimme reissussa noin kaksi viikkoa. Espanjan lomalla ehdittiin rentoutua uima- altaalla, nähdä erilaisia kohteita Altean lähellä ja uida meressä puolisoni kanssa. Kävimme muun muassa Guadalestissa ja Algarin lähteillä, mutta myös itse Alteassa oli paljon nähtävää.

Outfit_Spain_altea_leatherskirt_white_shirt-14
*Aurinkolasit saatu blogin kautta.

Espanja_altea_old_town-16

Espanja_altea_old_town-15

Alteassa on syyskuun loppupuolella Moros y Cristianos- juhla, johon sisältyy muun muassa näytelmiä maurien ja kristittyjen elosta, ilotulituksia ja paikallisten pukeutumista ajan hengen mukaisesti. Juhlan aikaan kaupungissa kuulee musiikkia ja usein monet yrittäjät laittavat liikkeensä kiinni juhlan ajaksi. Kaduille oli laitettu runsaasti penkkejä katselijoille ja paraatia menivät katsomaan todella, todella monet. Eräänä iltana ihmettelimme, kun alkoi kuulua pauketta Altean keskustassa ja siellä oli menossa historiallinen taistelu näyteltynä. Juhlat kestävät muistaakseni viisi päivää, eli siellä on paljon katsottavaa!

Espanja_altea_old_town-9

Espanja_2018-5

Altean vanhassa kaupungissa oli todella kaunista mukulakivikatuineen ja valkoisine taloineen. Täällä olisi ollut vaikka kuinka paljon tutkittavaa, seuraavalla reissulla pitää varata useampi päivä pelkästään vanhan kaupungin kiertelyyn! Täällä oli kapeita katuja, pitkiä portaita ja korkeuseroja kortteleiden välillä. Vanhasta kaupungista löytyy paljon laadukkaita ravintoloita ja pieniä putiikkeja, joista saa vähän sitä sun tätä matkamuistoista vaatteisiin. Lierihattuja, printtipaitoja ja kauniita mekkoja tuli vastaan vähän väliä.

Espanja_altea_old_town-8

Espanja_altea_old_town-4

Espanja_altea_old_town-2

Vanha kaupunki on erittäin idyllinen. Ja miten kuvauksellinen! Kävimme näköalapaikalla ihailemassa Alteaa, mutta parasta oli istua auringon laskiessa näköalapaikan lähellä olevan ravintolan terassilla. Katsoimme auringonlaskua, nautimme lämpimästä ilmasta, söimme todella hyvää ruokaa ja näimme miten kaupungin valot syttyivät illan hämärässä. Laiva hehkui punaisena merellä ennen kuin aurinko laski niin alas, että laivakin meni varjoon. Illalla kävimme hakemassa todella hyvää jäätelöä artesaanipuodista, ennen kuin lähdimme takaisin talolle.

Espanja on myös aika lapsiystävällinen paikka, vaikka tietysti ulkomailla varsinkin pitää olla tarkkana muksun kanssa. Meidän muksu erottui kyllä aika selvästi joukosta todella vaaleilla hiuksillaan. Lämpötilat olivat todella korkeita, joten piti pitää entistä tarkemmin huolta, että jokainen saa tarpeeksi nestettä ja suolaa.

Espanja_2018-4

Espanja_altea_old_town-17

Alteassa kauneinta oli nämä vaaleat rakennukset, kiviportaat ja kaiteet, mutta erityisesti merenranta oli upea - harvassa paikassa ranta on kauttaaltaan täynnä pyöreitä, aaltojen muotoilemia valkoisia kiviä! Meren läheisyys on yksi parhaista asioista Alteassa. Illalla pieni kaupunki oli virkeä, päivällä liikkeet olivat usein kiinni ja ihmisiä ei paljoa näkynyt muualla kuin rannalla. Syyskuun viimeisellä viikolla ja lokakuussa kelit olivat mahtavat, vain yksi päivä oli pilvinen, sateinen ja 27- asteinen. Muina päivinä mentiin reilusti yli kolmenkymmenen asteen!

Altean lähellä on paljon mielenkiintoisia kohteita, vesiurheilumahdollisuuksia ja vaellusreittejä. Viinitiloja löytyy myös ja me kävimme Enrique Mendozan viinitilalla, joka oli erittäin mielenkiintoinen kokemus. Paikan päällä oli porukkaa eri puolilta maailmaa ja pääsimme kuulemaan tarkemmin viinitilan toiminnasta. Oli mielenkiintoista, miten tuholaisia saadaan häädettyä luonnonmukaisesti ja mitä kaikkea he testailevat kokeellisella viinitila- alueella. Kierroksen lopuksi saimme maistella viinejä ja syödä tapaksia. Voi kun noita viinejä saisi Suomestakin!

Espanja_2018

Espanja_altea_old_town-3

Espanja_altea_old_town-21

Espanja_Altea_vanha_kaupunki-16

Espanja_Altea_vanha_kaupunki-25

Reissusta saatu päivetys on hiipunut kuukausien mittaan ja rusketusrajat eivät ole yhtä vahvat kuin syksyllä, lomalla tarttui väriä aika hyvin. Aurinkovoidetta meni huomattavasti enemmän kuin Suomessa - Espanjassa ollessamme olimme ulkona lähes koko ajan. Kuumin aika meni uima- altaassa ja talon varjossa eli paras aika tekemisille oli ilta tai aamu, kun aurinko ei vielä porottanut niin vahvasti.

Kaipaan Espanjan lomalta sitä rentoa fiilistä, kun ei ole minnekään kiire ja voit viettää päivän kirjan, uimisen ja rentoutumisen parissa ulkona. Ehkäpä näistä kuvista saa virtaa lopputalvelle, toivotaan vaan, että kesä olisi lähes yhtä lämmin kuin viime vuonna. Olemme jonkin verran suunnitelleet jo seuraavaa reissua, mutta mitään ei olla lyöty lukkoon vielä. Espanjan Altea oli kuitenkin kohteena sellainen, minne matkustaisin uudelleenkin, sillä paljon jäi näkemättä. Oli ihana nähdä aitoa elämää Espanjalaisessa pikkukaupungissa. Läheltä kuulemma lähtisi "kenkämatkoja", jossa pääsee tutustumaan kenkien valmistamiseen ja shoppailemaan paikallisia ihanuuksia. Se olisi ehdottomasti minulle sopiva ja sellainen "pakko kokea joskus"- juttu! Kenkäteollisuutta Espanjassa on todella paljon ja paikallisia tuotteita löytyy pikkukylistä ja kaupungeista helposti. Paikallisten kenkien lestit sopivat omaan jalkaani niin hyvin, joten tuollainen reissu voisi olla aika ihana.

Espanja_Altea_vanha_kaupunki-27

Espanja_Altea_vanha_kaupunki-28

Espanja_Altea_vanha_kaupunki-29

Espanja_Altea_vanha_kaupunki-38

Alteaan matkustaessa kannattaa ostaa ensin lennot Alicanteen, josta voi kulkea Alteaan taksilla, junalla tai vuokra- autolla. Vuokra- autot ovat aika edullisia ja liikenne suht lähellä suomalaista liikennekulttuuria, joten kannattaa ottaa auto alle. Meillä oli kaksi kuskia vuokra-autolle, mieheni ja minä, mutta en kuitenkaan ajanut matkalla ollenkaan. Välimatkat ovat suht pitkiä ja julkisia kulkee, jos kulkee eli autolla pääsee liikkumaan helpoiten alueella. Altea ei ole turistirysä, vaan pienempi kaupunki, jossa lähellekään kaikki asiakaspalvelijat eivät puhu englantia. Kannattaa siis ainakin muutamia perusasioita opetella espanjaksi, mutta viittomalla ja elekielellä pärjää jo jonkin verran. Altea on aito espanjalaiskylä, eikä meno ole mennyt samanlaiseksi kuin useilla turistien suosimilla alueilla. Hintataso on myös aivan erilainen kuin turistien suosimassa Benidormissa, oli kyse sitten shoppailuista tai ravintolahinnoista.

Huom! Allergisten kannattaa tulostaa ulkomaille matkustaessa mukaan ECC:n allergiasanakirja, meille tulostettiin näitä jokaiselle aikuiselle yksi ja meidän versioon mieheni alleviivasi kaikki, mitä en voi syödä. Tässä suora linkki PDF- tiedostoon, mistä löytyy kaikki kielet. Espanjassa ravintolat olivat siistejä, eikä allergisia oireita tullut, eikä itseasiassa ollut ollenkaan edes vatsakipuja. Allergeeneista sai myös tietoa tarvittaessa, jos ei ollut varma mitä ruoassa on.

Espanja_2018-2

Toivottavasti saitte tästä postauksesta uutta tietoa, inspiraatiota ja vinkkejä tuleville matkoille. Oli ihana palata näiden kuvien pariin ja todennäköisesti kuvia sekä videoita löytyy lisääkin kovalevyn uumenista. En enää ihmettele yhtään, miksi juuri Espanja on suomalaisten suosiossa, sillä ilmasto ja henki paikassa on niin erilainen kuin täällä. Jäi hyvä fiilis sekä maasta, että tästä pikkukaupungista, jonne palaamista odotan innolla.

Espanja_altea_old_town-13

2 kommenttia:

1. Oi kiitos tästä postauksesta, mukava palata teidän reissuunne ja katselemaan tällaisia ihania maisemia, kun omakin matkakuume on vahvasti pinnalla 8) Olis kiva saada vielä jotain videomatskua, jos sitä kerta kovolta löytyy ;)

Altea vaikuttaa sellaiselta, minne olisi kiva kyllä joskus päästä. Siellä pääsis ihan erilailla varmaan käsiksi Espanjalaiseen kulttuurin ja elämään kuin mitä tyyliin jossain perus Kanarialla, joka kuhisee turisteja :D Mä kun matkustan yleensä näissä turre-paikoissa, niin pitäis sitä varmaan joskus johonkin pienempään paikkaankin mennä katsomaan sitä perus elämää :')

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Kata, ihana että pidit! <3 Joo, videomatskua löytyy myös, lähinnä puhelimella kuvattuna. :) Laitoin eilen parin minsan pätkän stooriin muistoja täältä, käyhän tsekkaamassa! Katson, jos saisin koostettua koko reissun videoista ja kuvista jonkun kivan koosteen myös tänne. <3

Joo, tämä oli erittäin positiivinen yllätys ja varsinkin, kun turisteja ei ollut lähes lainkaan ja espanjalaisia tuotteita oli paljon mm. kenkäliikkeissä. Ihan erilainen kuin Benidorm, jossa tuli heti vastaan turisteja ja kännääviä brittejä, kun päästiin parkkihallista ulos. :D Mie en ole koskaan käynyt Kanarialla, tämä Altea oli eka kerta Espanjassa ja sitä ennenkin on tainnut vain Praha olla ns. turistikohde ja Tallinna myös. Tukholmassa ei ihan niin paljoa osunut turisteja silmiin, mutta toisaalta Ruotsiinkin ollaan matkustettu turistiaikojen ulkopuolella. :) Kannattaa lähteä pienemmillekin paikkakunnille, tuolta Alteasta pääsi helposti eri kohteisiin autolla ja matkalle sattui symppiksiä pikkukyliä. <3

Poista

Muistathan hyvät käytöstavat kommentoidessasi!:)