maanantai 15. kesäkuuta 2026

Lyhennetystä maksimekosta ihana mekko käyttöön

Ostin jo yli kaksi vuotta sitten kauniin trikoomekon sidottavilla rusettiolkaimilla. Mekko oli aika pitkä, lähempänä maksimekkoa kuin midipituista mekkoa. Pituus ei miellyttänyt omaa silmää. Mekko jäi kokonaan käyttämättä, sillä helma tuntui liian pitkältä ja raskaalta kerrostettuna. Tuntui, että itsekin näytän paljon lyhyemmältä mitä olen. Näytin mekolle saksia, saumuria, ompelukonetta ja tadaa! Nyt helma on yhtä kerrosta lyhyempi, ulottuen päällä hieman polvien yläpuolelle. Muutoksen jälkeen olen käyttänyt mekkoa viikottain, joten kyllä se kannatti lyhentää, eikä jättää kaappiin pyörimään. 


Mekko - Nosh (helmaa lyhennetty alkuperäisestä)
Olkalaukku - Marimekko
Kaulakoru - kirppikseltä
Korkokengät - Minna Parikka

 

En enää muista, mistä tämän Noshin mekon ostin, mutta alesta hyvään hintaan. Se on jäänyt mieleen, heh. Ihastuin olkapäiden yksityiskohtiin, joiden avulla pääntien syvyyttä voi säätää itselleen sopivaksi. Takana on leveä v- muotoinen pääntie, kuten edessäkin. Olkaimet säädin mutu- tuntumalla, mutta ehkä voisin edestä päästää ihan pikkasen pidemmälle tuota pääntietä. Riippuu vähän, minkä rintaliivien kanssa tätä mekkoa käyttää. Nuo olkainten rusetit ovat niin symppikset! 

 
Musta mekko on ollut todella mukava käytössä. Puuvillatrikoo ei tunnu hiostavalta päällä, kun mekko on malliltaan suht väljä muualta kuin rintojen kohtalta. Lyhyempi pituus tuntuu enemmän omalta, eikä helma nouse helposti tuulen mukana ylös, sillä helman päärme on normaalia leveämpi. Jos mietit, mitä laittaa lyhyen mekon alle kesällä, niin täältä löytyy kokonainen postaus aiheesta. Tukholman reissulla riitti hellettä ja tuulta koko reissun ajan, niin minishortsit olivat ihan parhaat mekon alla! 

Trikoomekon kanssa yhdistelin aika simppelit asusteet. Hopeinen ankh- kaulakoru sopii aina asuun kuin asuun. Tämä onkin yksi tärkeimmistä koruistani, sillä koru on kulkenut mukanani teini- ikäisestä asti. Koruissa pidän eniten hopeasta ja valkokullasta. Keltakulta ei minua niinkään miellytä tai kiinnosta, vaikka se klassinen suosittu sävy onkin. 

 
Laukuksi valitsin helpon ja pienen olan yli heitettävän Marimekon laukun. Alisa- laukun parhaita piirteitä on se, että se pysyy napakasti muodossaan ja väri on persoonallinen. Magneetillinen kansi napsahtaa niin napakasti kiinni, että vetoketjua ei tarvitse aina edes käyttää. Aivan ihana laukku, mutta tätä käyttäessäni pitää vähän karsia tavaraa, sillä lompakko ja puhelin vievät suurimman osan tilasta. Korttikoteloon vaihtaessa laukussa riittää tilaa enemmän. Esimerkiksi Marimekon Karla- laukkuun mahtuu enemmän tavaraa kuin tähän saman brändin Alisa- laukkuun. Se on hieman suurempi, mutta edelleen kooltaan siro laukku. 


Toisinaan laitan jalkaani tennarit tämän mekon kanssa, mutta tällä kertaa halusin laittaa mustat korkokengät. Itseasiassa mustat niittisandaletit olisivat aika upeat tässä kokonaisuudessa, näin jälkikäteen ajatellen... Tällä kertaa jalkaan päätyivät Minna Parikan Raquel- korkokengät! Kengissä on klassinen sydämen muotoinen leikkaus ja nyörien päistä löytyy myös sydämet. Raquel ja Jodie taitavat olla yhdet Minna Parikan tunnetuimmista kenkämalleista Bunny Sneaksien lisäksi. 

Nahka näissä tuntuu olevan hieman ohuempaa ja kovempaa kuin vanhemmissa malleissa, sillä toisinaan naarmuja tulee helpommin kuin vanhempien mallistojen kenkiin. Toivottavasti kärjet eivät kulu yhtä nopeasti kuin toisissa uudemman malliston kengissä. 

 
Näin kesän alkupuolella pukeutumiseni on ollut aika simppeliä ja rentoa loppujen lopuksi. Olen pukeutunut näyttävämmin vain yksittäisiä kertoja, mutta kesää on vielä paljon jäljellä. Näin Tukholman reissun jäljiltä vähän harmittaa, että kesälle ei ole vielä kovin paljoa suunnitelmia. Meillä on tarkoitus käydä kesällä ainakin Haapavedellä ja ehkä muuallakin vähän kauempana Suomen sisällä (tai maksimissaan siellä Haaparannassa asti), toki siihen lisäksi perinteiset Juuka, Outokumpu ja Kuopio. 

Toinenkin reissu ulkomaille kiinnostaisi, mutta siihen ei taida budjetti riittää, sillä sokkeliremppaa on pakko tehdä tänä kesänä. Jippii. Ahdasta, hikistä ja aikaa vievää, mutta tehtävä on. Omakotitalon omistamisen iloja. :) Onneksi koti on ihana! 


Otimme muuten Ruotsin reissulla yhdet asukuvat ja tunnelma niissä on ihan erilainen vanhan kaupungin kaduilla. Blogin puolelle on tulossa pian sisältöjä kesäisestä Tukholmasta, mahdollisesti jopa kolme- neljä erillistä postausta vinkkeineen. Yksi suurempi projekti on myös työn alla, mutta siitä lisää myöhemmin. 

Mitä sinä aiot tehdä kesälomalla? Matkustatko jonnekin? 

Ihanaa alkanutta viikkoa sinulle! 

lauantai 6. kesäkuuta 2026

Kultainen kellohame ja tikkarikorkokengät päivän asussa

Apua, nyt meinasi unohtua yksi asu keväältä! Kuvien maisema eli kotipiha on jo huomattavasti kesäisempi, syreenit kukkivat ja kukintojen tuoksu on huumaava. Rakastan syreenin tuoksua. Tämä asukokonaisuus sopii hyvin illanviettoihin, mutta hellepäivinä pitkähihainen meshpaita ja verkkosukkikset saattaisivat olla liikaa. Kokonaisuudessa on itseasiassa yksi uutuuskin, joka ei ehkä ole aiemmin täällä blogissa näkynyt - kultainen kellohame Luppasilta. En ole tosin 100% varma. Meshpaidan ostin jo aiemmin Luppaset- brändiltä, mutta kellohameen vasta sitten, kun merkki oli lopettamassa. 


Meshpaita - Luppaset
Toppi (alla) - Cubus (kirppikseltä)
Hame - Luppaset
Olkalaukku - Cobblerina
Sukkikset - Snag Tights
Korkokengät - Minna Parikka
Kristallirannekorut - Ecoteekki


Keinonahkaista kellohametta oli myynnissä mustana, pinkkinä, kultaisena ja hopeisena. Mustia ei enää saanut, joten päädyin tähän kultaiseen, koska meshpaidan vampyyrin kulmahampaat ovat kultaiset. Harvoin pidän vaaleita alaosia, se tuntuu niin erilaiselta. Minulla yläosa on useimmiten vaalea ja alaosa tumma, mutta tekee hyvää ravistella osat toisinpäin välillä! 

En yleensä osta ikinä keinonahkaisia vaatteita, mutta kysyin useammalta ystävältäni ja SoMe- kaverilta kokemuksia näistä Kuopiossa valmistetuista hameista. Kestävyys nimittäin pohditutti, sillä hameet ovat vetoketjuttomia eli ne joustavat vyötärön kohdalta niin paljon, että hameen saa vedettyä lantion yli vyötärölle. Ei ehkä "turvallisin" vaihtoehto materiaalin kestävyyden kannalta. Kuinka ollakaan, kaikki joilta kysyin, suosittelivat ostamaan tämän hameen. Monilla hameet olivat kestäneet useamman vuoden käyttöä halkeilematta, joten uskalsin ostaa hameen itsellenikin. Toivon tälle pitkää ikää ja paljon käyttöä niin arjessa kuin juhlassa. 

 

Näitä kuvia katsoessani jäin miettimään, että saisinkohan yhdistettyä jonkun juhlavamman asun tämän hameen ympärille tulevia juhlia ajatellen? Ehkä. Riippuu vähän, miten juhlavasti pitää pukeutua. Himmeä kultainen kiilto sopii kyllä juhliin, mutta yläosan pitäisi olla juhlavampi kuin näissä kuvissa. Meshpaidan kanssa kokonaisuus on enemmän iltamenoihin ja arkeen sopiva. 


Kaipasin asuun jonkinlaisen väripilkun vampyyrin huuliprintin lisäksi, joten valitsin tikkarikengät vähän samaan sävyyn, mutta kirkkaammassa sävyssä. Tikkarikorkokengät ovat Minna Parikan parhaimmistoa. Nämä ovat supermukavat jalassa, väri on upea ja leikkisyydestä plussaa. Printin ja kenkien koron erilaisuus sopivat hyvin yksiin, molemmissa on pieni ripaus sellaista naivismin kaltaista fiilistä. Hieman hankalaa on kuvailla mitä haen takaa, mutta ehkäpä saat edeltävästä kuvauksesta jollain tavalla kiinni. 


Metallinhohtoiseen hameeseen yhdistin ruosteenvärisen Rusettilaukun, jonka on suunnitellut ja valmistanut kotimainen Cobblerina. Nämä laukut ovat upeita, kuin karkkeja kaikissa väreissään. Ja kyllä, minulla on näitä isoja Rusettilaukkuja neljässä eri värissä, sillä nämä ovat laadukkaita ja juuri sopivan kokoisia! Tässä asukokonaisuudessa suht hillitty sävy antaa enemmän tilaa hameen hohdolle ja väripilkkuna toimiville kengille. Joku kirkkaamman värinen laukku olisi todennäköisesti ollut vähän liikaa, kun asussa tapahtuu muutenkin aika paljon. 


Ompelin juuri ennen reissua (kävimme lomareissulla Tukholmassa) piiiiiitkän kiedottavan vyön mustasta poronnahasta. Siis niin pitkän, että sen saa kiedottua tuplasti vyötärön ympäri ja sen voi sitoa myös suurehkolle rusetille. Se voisi toimia tämän hameen kanssa. Olen vielä vähän kahden vaiheilla, että ompelenko siihen koristeeksi pitsinauhaa vai annanko olla ihan pelkkää nahkaa vain. Kellohameet ovat siitä helppoja vaatekappaleita, että niiden kanssa sopii vyöt, korsetit, väljät t-paidat ja jopa neuleet. 


Pitäisi käyttää enemmän asusteita. Tai oikeastaan vaihtelevammin - ei pelkästään kenkiä, laukkua ja kaulakorua, vaan myös vöitä, hattuja, hansikkaita ja muita koruja. Ostin jo tovi sitten itselleni aivan ihanan käsinkudotun nauhan (pirtanauha) sillä ajatuksella, että käytän sitä kellohameiden ja mekkojen kanssa. Ajattelin käyttää sitä myös hiuksissa, sekä kaulalla ikään kuin koruna. Visio on hyvä, mutta toteutus on jäänyt vähän vaiheeseen ja ikuistamatta tänne blogiin. Kuten tässä postauksessa kerroinkin, on aika ottaa unohtuneet asusteet takaisin käyttöön. Jos ei muuten, niin pukeutumishaasteen kautta. 

Etsitkö asuinspiraatiota? Täältä sitä löydät: 

Rentouttavaa viikonloppua sinulle! 

sunnuntai 31. toukokuuta 2026

Lasinsirutestejä, erikoinen rasia käärmeellä ja muuta keramiikkaa, osa 2

Lasinsiruja ja erilaisia kokeiluja, sekä itsensä haastamista kuului tämän kevään keramiikkakurssiin. Postauksesta tuli aika pitkä, joten ota hetki lukemiseen! Nappaa kahvia, taikka teetä kaveriksi. Olen harrastanut keramiikkaa nyt noin kaksi- kolme vuotta kansalaisopiston kautta. Paljon olen kokeillut uusia juttuja, mutta tänä keväänä olen kokeillut tehdä haastavampia töitä. Haastavimmat tehdä olivat ehdottomasti alla oleva rasia käärmeellä, sekä (toteemi)pöllön muotoilu. Yksi vanhoista tekemistäni töistä, maljakko kolmiulotteisilla kukilla, oli myös aika haastava. Nyt sellaisen tekeminen olisi helpompaa. Tekisin monta asiaa eri tavalla. 


Kerroin aiemmin saaneeni kurssilta olleelta vanhemmalta rouvalta lasinpalasia, jotka hänellä olivat jääneet tiffanytöistä yli. Näitä lasipaloja voi käyttää myös keramiikan kanssa. Lasinpalasilla voi tehdä erilaisia pintoja, kuvioita - joko muun lasitteen kanssa tai ilman. Voit myös itse rikkoa esimerkiksi tyhjän värillisen kynttiläkipon tai pullon savitöissä käytettäväksi. Rikkoessa kannattaa suojata silmät. Purnukkaa rikkoessa laittaa rikottava juttu paperipussiin, ennen kuin alkaa vasaroida sitä rikki. 

Tällaista tiffanylasia sen sijaan voi muokata pienemmiksi murtopihdeillä. Silmät kannattaa suojata silti. Lasinpalaset saattavat lennellä pihdeistä, joten kannattaa pilkkoa lasia paperipussin tai laatikon sisällä, tai ainakin laittaa käsi suojaamaan päälle, ettei sirut lennä kauas (tai kasvoihin). Alta näet, miltä lasinkappaleet näyttivät ennen lasituspolttoa ja miten ne asettelin. 


Tästä ensimmäisestä kokeilustani tuli aika intensiivinen ja paksu kerros lasia, sillä näiden värit toistuvat odotettua voimakkaammin! Laitoin myös tekemiini koristekuoppiin pieniä lasipaloja, mutta ne kiehuivat lasitepoltossa muodon "yli". Osa ei myöskään mennyt niin kuin kuvittelin lasin niihin sulavan. Visioni pienistä värillisistä kuplista ei oikein toteutunut, sillä kuoppien olisi pitänyt olla reilusti syvempiä. En laittanut pohjalle tavallista lasitetta, vaan jätin mustan saven mattaiseksi. Musta savi on poltettuna siis tuollainen tummanruskea. 



Sydämen sisälle laitoin oransseja, punaisia, viininpunaisia, valkoisia ja keltaisia lasinpaloja aika reilun kerroksen. Osan laitoin limittäin, että lopputuloksessa olisi jonkinlaista liukumaa seuraavaan sävyyn. Lasit kiehahtivat hieman, kuten ihan reunoilta näkee. Keskiosaan tuli erilaisia pyöreitä kuvioita, pientä ja suurta koukeroa. Lopputuloksesta tulee mieleen laava ja sinänsä se on siihen suuntaan, mitä suunnittelin. Tämä oli kuitenkin ensimmäinen kerta, kun käytin irtolasia keramiikkakurssilla. Vähempikin määrä lasia olisi riittänyt hyvin. 

Viimeiseen lasituspolttoon meni yksi työ, jossa käytin myös lasinpalasia. Laitoin ohuemman kerroksen ja alle laitoin sinistä Kosmos- sivellinlasitetta, jossa on valkoisia pilkkuja. Mustan saven kanssa siitä tulee läpikuultava kerros ainakin testikappaleiden mukaan, joten saa nähdä miltä lopputulos näyttää. Paksummalla kerroksella, olikohan jopa viisi kerrosta, lopputulos on peittävämpi, kuten alta sinisestä korkokenkä- testipalasta huomaat. Muutama työ jäi vielä lasituspolttoon. Teen varmaan kolmannen osan viimeisistä töistä. Ainakin, jos onnistuivat ihan kohtuullisen hyvin - en ole vielä nähnyt millaisia niistä tuli! 


Testasin samalla, miten muut sivellinlasitteeni toimivat mustan saven kanssa. Munakoisonvärinen Aubergine- sivellinlasite toimii tosi hyvin, pinnasta tulee peittävämpi ja tasaisempi kuin vaaleiden lasitteiden kanssa. Musta lasite valkoisilla pilkuilla on Night Sky ja se toimii myös erittäin hyvin mustan saven kanssa. Tämä taitaa olla sellainen lasite, joka toimii lähes kaikilla savilla. Ainakin kaikilla, joille olen ehtinyt tätä kokeilla tähän mennessä. 

Keskellä olevissa tummissa paloissa on pronssisen kultaista sivellinlasitetta, Goldbronze nimeltään. Kerroksia taisi olla 2-3, kuten ohjeessa mainitaan. Toisesta tuli enemmän patinainen ja toisessa metallinkiilto ei oikein toistu enää. Päädyin kuitenkin laittamaan tätä seuraavan työn käärmeen muniin. Eihän kosmisella käärmeellä voi olla tavallisia pehmeitä ja vaaleita munia!


Minulla oli ajatuksena tehdä tähän rasiaan sivuille vaurauteen liittyviä riimuja, mutta jätin ne kuitenkin pois, sillä en ehtinyt testata miten kaksi eri lasitetta toimivat toistensa kanssa. Se taisi olla ihan hyvä valinta, sillä kirkas läpikuultava lasite ei näytä sopivan yhteen tämän mustan saven kanssa.

Lasitteesta tuli sameahko ja pintaan ilmestyi kuplia, sekä puhjenneita kuplia. Jälkimmäisten reunat ovat terävähköjä, joka ei ole kovin hyvä juttu käytön kannalta. Dippasin osat normaalisti, nopeasti, ettei pinta halkeile kuten aiemmin tällä samalla kirkkaalla lasitteella. Mietin, että mahtaakohan tämä musta savi olla raakapolton jälkeen huokoisempi kuin muut käyttämäni savet. Eli voisiko se savi imeä lasitteen nopeammin kuin vaaleat samottiset savet mitä olen käyttänyt? Savi käyttäytyy lasitteen kanssa vähän eri tavalla lasittaessakin, mutta myös polton jälkeen lopputulos on eri. Se voisi ehkä olla mahdollinen syy näin amatöörin ajatuskelan ja mutu- tuntuman perusteella. Korostan tätä edellistä lausetta, en ole ammattilainen! Voi olla hyvinkin mahdollista, että tämä lasite ei vain sovi mustan saven kanssa yhteen.


Inspiraatio tähän keraamisen rasian malliin tuli ulkomailta. Etukäteen pohdiskelin, että riittävätköhän taidot vielä tällaisen rasian tekemiseen. Kannessa on kolme ikäänkuin nokkaa, jotka pitävät kannen tiiviisti paikoillaan. Kulmat ovat säännöllisin välein. Pyöreässä muodossa piillä laskemalla on helpoin selvittää, mille väleille nokat tulevat, että ne ovat yhtä kaukana toisistaan. Ainakin minusta, kun olen elämäni aikana ommellut satoja, ellen tuhansia kellohelmaisia hameita tai mekkoja. Tapoja on monia!

Rasian päälle halusin koukeroisen käärmeen, jonka häntä lepää yhden kulman yläpuolella. Tein käärmeelle kolme munaa suojeltavaksi ja tein pienen reiän rautalangalla tuonne munien taakse. Ihan siltä varalta, ettei kuivuessa alipaine vedä koko sylinterin muotoa ruttuun ja myös sisäpuoli pääsee kuivahtamaan.


Kuten ylläolevasta kuvasta huomaat, niin tämä työ kuivui liian nopeasti ja halkesi hieman kahdesta eri kohtaa. Lasite on osittain kuronut halkeamia yhteen, joten ei tämä käyttökelvoton ole, vaikka tietty halkeamat ovat ikäviä. Erityisesti, kun tämä on ehkä lempityöni nyt kevätkaudelta. Musta savi on täysin sileä ja plastinen, joten se käy parhaiten yksityiskohtaisiin töihin ja pieneen muotoiluun. 

Isompia pintoja tehdessä pitää olla enemmän tukea, enemmän sanomalehteä kuivumisessa, sekä muodon tukemisessa ja tarvittaessa tiiviimpää muovitusta, että kaikki menee hyvin. Tämän saven kanssa hidas kuivattaminen voisi olla paikoillaan, eli paljon sanomalehteä, puualusta alla ja muovituksen hidas raottaminen. 


Tätä tehdessä leikkasin ohjaajan suosituksesta kartongin ympärille, jotta muoto säilyy mahdollisimman oikeanlaisena. Kartonkiin mittasin kulmien kohdat ja leikkasin työn seuraavalla kerralla reunoja noudattaen. Tämän tyyppisessä kannessa tärkeää olisi, että pystyt leikkaamaan koko matkan 90 asteen kulmassa. Itse en siinä onnistunut, joten kansi käy vain tiettyyn suuntaan parhaiten. Jos kulma olisi pysynyt koko ajan 90 asteessa, niin kansi menisi jokaiseen kolmeen kohtaan saumattomasti.

Jälkikäteen mietin, että olisi ollut hyvä tehdä myös sisäpuolelle kartonki leikkaamisen tueksi. Ulko- ja sisäpuolen kartonki oikein laskettuina ja tarkasti leikattuina tukisivat leikkausta, etkä voisi jossain kohtaa leikata vahingossa hieman vinoon. Toisaalta voi olla, että kansi on malliltaan sellainen, joka olisi helpoin tehdä muotilla valusavesta. 

Helpoin tapa ei ole aina se tie mitä kulkea, vaan aina on paikallaan haastaa itseään ja kehittyä. Liian moni unohtaa ja lopettaa oppimisen, kehittymisen ja itsensä haastamisen aikuisena... Se on harmi ja sen valitettavasti huomaa ihan arkielämässä, työpaikoilla ja muussa tekemisessä. Ilman itsensä haastamista ja uuden opettelua kehittyminen, sekä sisäinen kasvu pysähtyy. 


Itsensä haastamisesta pääsemmekin toiseen minulle haastavaan juttuun - eläinten muotoiluun. Jälleen kerran minulla jäi pieni savinöttönen yli valkoista savea, joten kokeilin tehdä siitä seisovan pöllön ystävälleni. Viisas pöllö tuntui hyvältä vaihtoehdolta 40- vuotiaalle erittäin fiksulle ja empaattiselle naiselle. Laitoin pakettiin myös ostamani keraamisen "Tämän kylän tyttöi"- magneetin ja kotimaista Rocky Road- suklaata. Mitä muuta sitä tarvitsisikaan kuin viisautta, karjalaisia juuria ja hyvää suklaata? 


Viisaan, iloisen pöllön tekeminen oli hieman vaikeaa ja pöllöstä tuli näin jälkikäteen katsoessa ehkä turhan hoikka, sekä paksujalkainen. Pöllö kuitenkin seisoo toteemimaisesti ja ilmeestä tuli vinkeä. Pöllön seisomista tukee myös pyrstö. Tästä tuli tällainen toteemipöllö, mutta voisin kokeilla tehdä jossain välissä sellaisen pyöreän nuoremman pöllön. 

Valkoinen savi oli ihana tässä pöllössä, mutta hieman haastava työstäessä pieniä muotoja. En enää muista mitä tämä savi oli nimeltään, mutta muistan sen sisältävän hiekkaa, eikä samottia. Samotti on pikkuruista savimurua. Yleisesti ottaen samottinen savi on helpompaa käsitellä ja helpompi käyttää esimerkiksi levytekniikassa. Luulen, että jos aion jatkossa tehdä enemmän pikkutarkkoja töitä, niin tarvitsen jonkinlaisen monipuolisen ja siron muotoilusetin. Nyt olen käyttänyt opistolta muutamia työkaluja muotoilussa. 


Saimme tänä vuonna kevätkaudelle jatkoa, sillä toiveestamme savityöt kestivät toukokuun loppuun asti. Muuten kurssi olisi loppunut jo huhtikuun alussa. Kesätauko on siis edessä ja yleensä se on tehnyt hyvää - pääsee syksymmällä sitten uudella otteella laittamaan kädet saveen. Aion edelleen jatkaa keramiikassa, sillä uuden oppiminen on siistiä ja keramiikkakurssilla rentoutuu hyvässä flow:ssa, suomalaisittain työnimussa. Varsinkin talvella keramiikkakurssi on ollut yksi viikon kohokohdista! Tekee hyvää mielelle ja sielulle. Pää tyhjenee hälinästä, keho rentoutuu ja tulee aina hyvälle tuulelle, vaikka talven pimeydessä kehtuuttaisi lähteä yhtään minnekään. 

Mikä näistä on siun lemppari? Ensimmäisen osan kilpikonnineen löydät täältä uusimmista keramiikkatöistä

Leppoisaa sunnuntaita sinulle!

keskiviikko 27. toukokuuta 2026

Kilpikonnia, saunasiilejä ja muuta keramiikkaa, osa 1

Tänä keväänä ollaankin oltu jännän äärellä savitöissä - olen kokeillut paljon uutta ja haastanut osaamistani! Olisin nauranut itseni tärviölle, jos joku olisi keramiikkaan mennessäni sanonut harrastusta jännittäväksi, mutta se on oikeasti yllättävän jännittävää. Olen tosissani. Milloin särjet jonkun työn vahingossa, raapaiset juuri viimeisteltyyn työhön kuoppia (perhanan kynnet), sutaiset lasitetta tai enkoopia väärään paikkaan, taikka dippaat lasitteen liian paksuksi... Savitöissä on mooooonta mahdollisuutta epäonnistua. Toisaalta, myös epäonnistumisista on hyötyä, sillä se opettaa. Ehkä vähän kantapään kautta, mutta kuitenkin. 


Kevätkaudella olen tehnyt muutamia pieniä töitä viimeisistä savinöttösistä mitä mistäkin savesta on jäänyt. Näkökulma on erilainen, kun pitää miettiä minkä kokoiseen työhön jäljelle jäänyt palanen riittää. Saako tehtyä jotain käytännöllistä vai pitääkö tehdä jotain pientä ja sievää? Yhdestä savinöttösestä tein kilpikonnan, jonka lautasmaiseen "kilpeen" voi laittaa koruja talteen. Idean olin tallentanut puhelimeeni ja kilpi tässä kilpikonnassa on aika saman mallinen. Evät, pää, yksityiskohdat ja väritys ovat erilaiset. 


Kilpikonnalta tippui enkoopilla maalatessa toinen takaevä, jonka näet allaolevassa kuvassa, ylempi evä takaa. Voit huomata tuosta evän ja kilven välissä olevan keramiikkaliiman. Rikkoutunutta keramiikkaa voi korjata joko ennen raakapolttoa tai lasituspolttoa. Liimaa laitetaan vähän irronneeseen osaan ja se painetaan kiinni kuivumaan. 

Jäin itseasiassa miettimään, että muistaakseni tämän pitäisi olla mustaa, mutta mielestäni juuri tuo kohta ja evä on se, minkä korjasin. En tiedä, voiko liiman sävy olla erilainen eri polttojen jälkeen? Tai sitten olen korjannut toisen evän niin hyvin, ettei siinä näy korjauksesta jälkeäkään, heheh. Joka tapauksessa - liimasin evän paikoilleen ennen raakapolttoa. 


Toisen kurssilaisen upeasta joulukuusesta inspiroituneena halusin kokeilla tähän kilpikonnaan samanlaista väritystä. Alle kauttaaltaan tummanvihreä enkoopi ja päälle vielä sammaleenvihreä lasite. Tällä tavoin vihreästä tulee todella intensiivinen, suht tasainen ja kiiltävä kuin mikä. Lasitetta olisi voinut dipata kauemminkin muualla kuin pään kohdalla. Pää on noh... vähän tuollainen munanmuotoinen, niin tasaiselta näyttävä lasite oli liukunut päätä myöten uunilevylle asti. Not good! 

Kilppari lähti onneksi ehjänä irti uunilevystä, mutta päästä tuli kauniisti sanottuna aika "patinainen" ja pään alaosaan jäi terävä valuma. Onneksi ostimme viime vuonna puutöitä ajatellen käsihiomakoneen, jossa on hiomapyörät myös lasille ja keramiikalle. Sillä saan hiottua tuon valuman pois, joten työn saa viimeisteltyä. Kerran aiemminkin olen joutunut hiomaan keramiikkaa, sillä en ollut huomioinut etukäteen, että lasite paksuntaa kantta SEKÄ pienentää korurasian yläosaa. Toisin sanoen korurasia ei mennyt kiinni, mutta hiomalla kansi meni paikoilleen paremmin. 


Tein aiemmin anopille laukkukoruun sydämen Night Sky- sivellinlasitteella ja siitä tuli sen verran kiva, että tein toisenkin sydämen. Tästä tulee joko kaulakoru vahatulla puuvillanauhalla tai avaimenperä. Tuo lasite on kyllä ehdottomasti paras lasite mitä olen käyttänyt tähän mennessä! Olen jo tovin odotellut varastontäydennystä, sillä Night Sky on usein loppu ja vissiin joku muukin on huomannut ko. lasitteen erinomaisuuden. 

Ja hei, taas yksi lautanen! Yksi meni nimittäin rikki ennen uuniin menoa. Näistä ei kannata ottaa ihan reunasta kiinni, ei nimittäin ollut ensimmäinen, eikä kolmaskaan rikkoutunut lautanen... Nyt pitäisi olla tarpeeksi kuoppalautasia kaapissa, mutta leipälautaset alkavat käydä vähiin. Sirpaleet tuovat onnea ja niin edelleen, mutta voisivathan nuo hieman kestävämpiä olla. En tiedä, tulenko tekemään lisää lautasia itse vai ostetaanko lisää mustaa Teemaa. 


Tein mustasta savesta sauna- siilin, joka näyttää vähän capybaralta! Kuten arvata saattaa, tein tämän pienestä savinöttösestä muotoilemalla. Silmät, korvat ja piikit muotoilin puikolla, jotta sain mustaa enkoopia uriin. Vedin siilin kauttaaltaan mustalla enkoopilla ja pyyhin sienellä päältä kaikki ylimääräiset pois. Tein siilille myös hännän ja pienet tassut. Pitäähän saunassa pieni maskotti olla, eikä sen tarvitse olla tonttu. 

Raakapolton jälkeen lasitin siilin kirkkaalla lasitteella, joka ei näköjään sovi yhteen tämän saven kanssa. Tein nopeat dippaukset lasitteeseen, mutta jostain syystä lasite jotenkin samentuu ja kuplii tämän saven kanssa. Ylläolevassa kuvassa näkyy muutamia kuplia ja reikiä, yhdessä seuraavan postauksen työssä niitä on enemmänkin! 


Lasite- ja enkoopitestit menivät uuniin viime viikolla, mutta ehdin jo pari työtä lasittaa tällä kirkkaalla lasitteella. Tästä oppineena piti tehdä vähän extemporee muutoksia muihin mustasta savesta tehtyihin töihin! Tein myös kokeilun, miten lasite reagoi saven kanssa ohuemmalla, sivellyllä kerroksella, vaikka tavallinen lasite onkin. Saa nähdä mitä uunista tulee, pitäisi malttaa hetki odottaa... 

Joko olet kokeillut mustaa savea, jos harrastat keramiikkaa? Minkä eläimen tai merenelävän tekisit itse savitöissä? 

Ihanaa keskiviikkoa sinulle, uutta juttua tulossa pian! 

tiistai 19. toukokuuta 2026

Kierrätyskoruja, pellavamekkoja ja oranssit sandaletit - Päivän asu

Mieleni tekisi sanoa, että tämä on aika arkinen asukokonaisuus, mutta toisaalta oma perustyylini on siistimpi kuin monilla muilla. Jos joskus näet minut collarit päällä kaupassa tai ihmisten ilmoilla, niin todennäköisesti jotain on pielessä. Monille se taas on arkipäivää. Toisinaan on hauskaa ajatella, että miten ennen et päässyt edes ravintolaan legginsseissä tai sandaaleissa, mutta tänä päivänä monet pitävät legginssejä tai urheilutrikoita ihan tavallisina arkivaatteina. Tiedätkö, tänä päivänä ei enää ole sellaista samanlaista laittautumisen rituaalia ystävien kanssa, vaan asut ovat aika rennot ja arkiset illanvietoissakin. Se on tavallaan harmi. Elämä on liian lyhyt liian tavallisille asuille. Varsinkin, kun juhlia on enää joskus ja jouluna. 


Pellavamekko - itse tehty
Farkkutakki - kirppikseltä
Kaulakoru - Unique Design by Maria
Sandaletit - Minna Parikka
Laukku - DKNY
Sukkikset - Snag Tights


Ja hei, minullahan on matalat kengät tässä asussa! Päivä oli todella arkinen, aamulla kaupunkiin ja iltapäivällä kuvaamaan. Autoa piti ajaa, joten matalat kengät oli sen mukainen valinta. Ei siinä, minä rakastan näitä Minna Parikan Nena- sandaletteja! Olisin voinut yhdistää punaiset kengät punaiseen laukkuun, mutta päädyin oranssihtavan punaiseen kaulakoruun ja oransseihin kenkiin. 

DKNY:n olalle heitettävä käsilaukku oli muutenkin käytössä, enkä enää aamulla ehtinyt vaihtaa laukkua toiseen. Tämä laukku onkin näppärä, kun sitä voi kantaa kädessä tai olalla tilanteesta riippuen. Laukku on sen verran tilava, että siihen mahtuu kaikki välttämättömyydet, pienet ostokset ja muutakin ylimääräistä. 


Kaulakoru on aika runsas ja näyttävä. Oranssihtavan punainen sävy tulee kierrätysmateriaalista, sillä suikaleet ovat vanhasta polkupyörän sisäkumista leikattuja. Joskus vuosikymmeniä sitten fillareiden sisäkumeja oli myös oranssihtavan punaisina. Milleniaalit ja meitä vanhemmat tyypit muistavat! Nykyään kaikki taitavat olla vain mustia, eikä noita vanhoja sisäkumeja ole paljoa ollut edes saatavilla - harvinainen sävy siis näillä kierrätyskoruilla. 

Unique Design by Marialla on muitakin vastaavia koruja korviksista kaulakoruihin. Tätä samaa kaulakorua on myös mustana saatavilla. Hapsut ovat pyöreässä "vaijerissa" kiinni, joka asettuu kaulan ympärille. Kaulakorussa ei ole perinteistä lukkoa, vaan koru ikäänkuin ruuvataan kiinni pyörittämällä kappaleet sisäkkäin. Ei varmasti pääse aukeamaan vahingossa, ei edes raisummissa menoissa. Omani ostin jo sulkeutuneesta liikkeestä Joensuusta, mutta joitain hänen suunnittelemiaan koruja on myynnissä OMA Puodissa ja koruja voi ostaa myös Unique Design by Marian Instagramista yksäriä laittamalla. Lämpimät suosittelut, jos pidät rokahtavista, hapsuisista ja kestävistä koruista! 


Vihreän pellavamekon olen itse ommellut. Pidän arjessa tällaisista simppeleistä, kerroksellisista mekoista ja helppohoitoisista materiaaleista. Fiiliksestä riippuen nämä voi pukea joko vyön kanssa tai ilman. Minulla on työn alla myös korsettivyö (todennäköisesti ohje tulossa blogiin!), jota tulen varmasti käyttämään tämän mekon kanssa. 

Olen miettinyt, että voisin tällä kaavalla ommella pari mekkoa lisää - yhden perhosolkaimilla ja jossain muussa sävyssä kuin mustana tai vihreänä. Violetti tai sähkönsininen mekko olisi aika upea. Pellava on siitä ihana matsku, että se hengittää kesällä ja kestää tarvittaessa kuudenkympin pesun. Näitä väljiä pellavamekkoja ajatellen voisin ommella myös erilaisia vöitä käyttöön, saisin pienellä vaivalla asuun kuin asuun jotain "uutta". 


Tuulisina päivinä takki on vielä tarpeen. Olen käyttänyt tätä farkkutakkia ja valkoista nahkatakkia vuorotellen, vähän päivän menoista riippuen. Tuntuu, että tämän mustan farkkutakin väri on alkanut kulahtaa, niin pitää jossain välissä värjätä takki uudelleen. Tämä on ollut käytössä tosi hyvä, alle mahtuu huppari tai muuten useampi kerros. Asusta tulee rento ja vähän rock- henkinen revityllä rotsilla. 

Löysin tämän vuosi- kaksi sitten kirppiskierrokselta, hieno löytö! Farkkutakit ja muut lyhyet laatikkomaiset takit ovat kauniita mekkojen kanssa, sillä ne tuovat vähän vastapainoa naiselliseen kokonaisuuteen. Yleensä pidän takeista, jotka ovat suhteellisen tyköistuvia, mutta suora malli miellyttää myös silmää. Ainakin näin farkkutakeissa ja lyhyissä bikerrotseissa. 


Mietin, että vieläkö minulla olisi jotain huomioita tai sanottavaa tästä asusta, mutta ajatukset harhailevat jo muualla ja kohta pitää laittautua lähtöä varten. Mennään siis näillä tällä erää ja palataan pian blogin pariin. 

Lue myös nämä: 

Leppoisaa viikkoa sinulle ja kaimoille lisäksi onnittelut nimipäivän johdosta!