keskiviikko 15. toukokuuta 2024

Upea Tukholma - kirsikankukkia ja viikinkejä

Viime Tukholman reissulla sämpylät lensivät, tarjotin meinasi lähteä perässä ja jälkikasvu karjui useista pysähdyksistä huolimatta Helsingistä Kuorttiin saakka, ennen kuin hoksattiin mikä mättää. Rutussa oleva hiha! Voi että. Joskus se on toki aikuisillakin pienestä kiinni. Varsinkin, jos on yhtään enemmän temperamenttinen, mutta se ei ole koskaan syy kohdella muita huonosti.

Se oli pienen lapsen uhmaikää se, kun viimeksi reissasimme Ruotsin puolelle. Hihan suoristamisen jälkeen hän nukkuikin kuin tukki kotiin, Pohjois- Karjalaan, asti. Tämä reissu on jäänyt erityisen hyvin mieleen. Äitinä tuntuu aina pahalta ja ihan sattuu sydämeen, jos lapsella on paha olla ja jokin hätänä.

kirsikkapuupuisto Tukholmassa

Silloin ei naurattanut yhtään, ei piirun vertaa. Nyt naurattaa, kun kävin lukemassa blogiarkistosta muistoja viime reissuilta ja muistelin kaikkea tapahtunutta. Pientä kaaosta pitkin matkaa, mutta ei se mitään - uhmaikä kuuluu kaikilla kehitykseen ja olisi huolestuttavaa, jos se vaihe jäisi väliin. Tällä reissulla sämpylät eivät saaneet kyytiä, vaan kaikki sujui todella hyvin ja helposti verrattuna viime reissuun! Toki lapsikin on nyt jo paljon isompi, 11- vuotias jo.

Olen sitä mieltä, että lapsen kanssa kannattaa matkustaa, mikäli se on mahdollista. Moni muu maa on huomattavasti lapsiystävällisempi kuin Suomi ja lapset huomioidaan iloisuuden, sekä positiivisuuden kautta.

Olemme perheen kesken käyneet viimeksi ulkomailla vuonna 2018 ja minä olen pari kertaa käynyt Tallinnassa kavereiden kanssa tässä välissä. Suunnittelimme alunperin reissua Helsinkiin, mutta päätimme lähteä sittenkin Tukholmaan - hintatasossa ei ole juurikaan mitään eroa. Tukholma on ehkä halvempi kuitenkin, etenkin kun kurssi on tällä hetkellä erittäin suotuisa. Tukholma on kaunis kaupunki ja kaupungista saa enemmän irti kuin Helsingistä.

Lisäksi lapsi viihtyy laivalla, sillä siellä saa liikkua ja tehdä paljon! Näin äidin näkökulmasta laivalla on todella helppo matkustaa Ruotsiin, sillä lapsille on paljon tekemistä ja järjestettyä ohjelmaa laivalla. Tällä kertaa matkustimme Silja Serenadella, yleensä olemme menneet Silja Symphonylla. Nuo laivat ovat ns. sisarlaivoja, eli niiden välillä ei juurikaan ole eroja. Ajankohta valittiin huhti- toukokuun vaihteeseen, että puoliso sai pidemmän vapaan ja alkuviikosta TikTokista tuttu ONEVIOLIN oli esiintymässä laivalla.

Siljan laivat vievät muutaman kilometrin päähän Tukholman keskustasta, Värtanin terminaaliin, josta pääsee Gärdetin metroasemalta todella näppärästi minne vaan. Laivalta saa ilmaiseksi Tukholman metrokartan, jonka avulla on helppo suunnistaa. Tukholman metroverkosto on muutenkin todella selkeä ja looginen, joten sujuva matkustaminen onnistuu keneltä vain.

Eri julkisten reitit voit tarkistaa myös Res i Sthlm- sovelluksesta, joka on vähän kuin HSL:n sovellus eli todella helppo käyttää. Liput tosin pitää ostaa joko metroasemilta tai Travis- sovelluksesta. Meidän 11- vuotias matkusti ilmaiseksi, aikuisilta 75 minuuttia voimassa oleva lippu maksoi hieman yli kolme euroa tämän hetkisellä kurssilla.

Ilta meillä menikin syödessä hyvin ja kokeillessa uusia makuja. Kävimme myös kannella ihastelemassa merta ja auringonlaskua. Helsingistä lähtiessä oli "hieman" epävakaa sää, mutta Tukholman puolella saimme nauttia aurinkoisesta ja kesäisestä kelistä. Itsehän paloin auringossa, sillä en todellakaan osannut arvata, että Tukholmassa on 18- astetta lämmintä ja voimakas auringonpaiste koko päivän ajan.

Takit ja pitkähihaiset jätimme suosiolla laivalle, sillä satamassakin oli jopa kuuma tuulesta huolimatta. Jotenkin oli niin suuri kontrasti Itä- Suomen pakkasten ja lumisateiden kanssa, ettei käynyt lainkaan mielessä, että Tukholmassa olisi jo kesä! Yöunien jälkeen perheen miespuoliset heräsivät jo kuuden jälkeen aamiaiselle ja toivat minulle aamupalan huoneeseen. Laiva oli pian maissa ja eikun Tukholmaan seikkailemaan.

Menimme metrolla Sergelin torille, josta oli kävelymatka kaikkialle missä halusimme käydä. Lapsen kanssa matkustaessa pitää toki mennä lapsen ehdoilla ja nälän tullessa kävimmekin kahvittelemassa, sekä nappaamassa pientä välipalaa shoppailujen jälkeen. Kävimme muun muassa Urban Outfittersilla, peliliikkeessä ja todella suuressa lelukaupassa. Lapsen ukki antoi pojalle ostoksiin rahaa, joten hän osti muutamia leluja itselleen. Minulla oli mielessäni muutama muukin liike, mutta ensimmäisestä liikkeestä löysin ne mitä etsinkin, joten päätimme jatkaa matkaa.

Meillä oli kaksi vaihtoehtoa, missä poikamme halusi käydä tällä Tukholman reissulla - The Viking Museum tai Paradox Museum. Molempia emme olisi ehtineet, joten näistä kahdesta hän valitsi Djurgårdenissa sijaitsevan The Viking Museumin. Kävelimme Sergelin torin kupeesta Djurgårdeniin ja matkalla osuimme vahingossa kirsikkapuiden upean loiston keskelle Kungsträdgårdeniin. Aivan mielettömän kaunista! Niin vaaleanpunaisia ja pinkkejä kukkia.

Tässä vaiheessa minua harmitti, etten ottanut järjestelmäkameraa mukaan - en ole ikinä nähnyt tällaista kukkaloistoa missään. Helsingissäkään en ole ikinä osunut paikalle silloin, kun kirsikkapuut kukkivat. Tämä puisto tuli vahingossa vastaan Tukholman kaduilla ja olipa ihanaa, että tuli! Kuten kuvista huomaa, niin emme todellakaan olleet ainoat kirsikankukkien ihastelijat vappuaattona.

Olisin voinut jäädä kukkapuistoon hengailemaan, mutta viikinkimuseo odotti. Aurinkoinen ja kuuma keli alkoi käydä kunnon päälle, kun olimme kävelleet tähän mennessä jo noin 16 kilometriä ja alkoi tuntua, että ei enää pysty kävelemään metriäkään! The Viking Museumin edustalla on terassi, josta saa teemaan sopivaa syötävää ja juotavaa. Oli ihana hengähtää hetken aikaa.

Lapsi sai viikinkimuseosta Rune Hunter- diplomin ja opetteli kirjoittamaan riimuilla yhden illan aikana. Siis mieti. Lapsi oppi yhdessä illassa riimut niin hyvin, että kirjoitti niillä samana iltana ja seuraavana aamuna tarinan englanniksi! Vau. Saimme laivan infosta kynän ja paperia, kun meillä ei ollut omia mukana ja lapsi halusi harjoitella riimuja.

Hän aloitti ensin perussanoilla ja aloitti tarinan kirjoittamisen, kun muisti kaikki riimut ulkoa. Alla "vain" harjoittelua perussanoilla ja lyhyitä lauseita riimukirjoituksella, sitten olikin jo pari sivua täynnä riimuilla kirjoitettua tarinaa. Englanniksi tietenkin. Viikingeistä innostuneena hän ajatteli opetella norjaa vaihtamalla pelaamansa pelin kielen norjaksi. Ihan mieletöntä, miten nopeasti lapsi voi omaksua uusia asioita ja kieliä! Ehkäpä meidän pitää matkustaa Norjaan seuraavaksi? Siellä en olekaan vielä käynyt.

Tässä vaiheessa olimme taas takaisin laivalla, lähdimme viikinkimuseon jälkeen satamaa kohti Karlaplanin kautta. Karlaplanissa kävimme paikallisessa ruokakaupassa hakemassa välipalaa ja paikallisia herkkuja mukaan. Illalla söimme laivalla taas hyvin ja kokeilimme uusia ruokia - kokeilin possun plumaa punaviinikastikkeella ja oli ihan superhyvää!

Annoimme lapsen valvoa normaalia pidempään, että pääsemme vielä katsomaan ONEVIOLINin esiintymisen. Lapsi kirjoitteli riimuja ja keskustelimme päivän kulusta samalla. Tulimme vähän myöhään keikalle, sillä puhelimissa kellot olivat siirtyneet jo eri aikaan ja siksi myöhästyimme hieman. Ehdimme kuitenkin kuunnella useita trendaavia kappaleita. Virkistävän erilaista, musiikkiin heittäytymistä ja pelkistettyä esiintymistä! ONEVIOLIN tulee muuten Joensuun konservatorioon esiintymään lokakuussa.

Minusta oli ihanaa, miten ONEVIOLIN muistutti ja rohkaisi ihmisiä tulemaan tervehtimään, sekä ottamaan kuvia kanssaan keikan jälkeen. Paikalla oli paljon nuoria ja toki aikuisetkin heittäytyivät keikalla tuttuja kappaleita kuullessaan. Joskus olemme katsoneet ja kuunnelleet ONEVIOLININ TikTokkeja yhdessä lapsen kanssa, mutta TikTokia hänellä ei ole, eikä tule vielä pitkään aikaan.

Keikan ja päivän askelmäärän jälkeen olimme kaikki ihan superväsyneitä, joten lähdimme keikan jälkeen suoraan nukkumaan. Seuraavana aamuna heräsimmekin suht lähellä Helsinkiä ja edessä oli taas matkustuspäivä. Pääkaupunkiseudulta takaisin Itä- Suomeen meni junalla 4,5 tuntia ja Joensuusta menimme vielä mummolan kautta kotiin. Oli aivan ihana reissu perheeni kanssa, näitä toivon enemmän tulevaisuudessa! Tukholma on aivan ihana kaupunki, joka ihastuttaa ja ilahduttaa aina uudelleen ja uudelleen.

Oletko sie käynyt Tukholmassa? Missä muualla Ruotsissa kannattaisi matkustaa?

4 kommenttia:

1. Viikinkimuseo oli mahtava paikka, mutta olen kyllä kade pojalle kun sai riimutehtäviä 😁 ei meille tarjottu kun avokin kanssa mentiin 😢😆

Tukholma ja siitä vähän matkan päässä on tullut käytyä sukuloimassa, sekä järjestetyllä kirppisreissulla Oulusta Luulajaan monta vuotta sitten. Näytti edelleen olevan matkatoimistoilla listoillaan "Pohjoismaiden suurin kirppistapahtuma". Nyt sitä asuu turhan kaukana Oulustakin..

Mukavalta on teidän reissu näyttänyt, paljon on Tukholmassakin nähtävää ja koettavaa 🤗 laivallakin on tunnelmaa, kiireetön fiilis kun sillä matkustaa.

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah, voi ei 😁 Meiltä se tiskin viikinkimäinen mies kysyi, että mistä olemme kotoisin ja pahoitteli, kun ei ollut suomeksi riimutehtäviä ja diplomia. Eikä se haitannut yhtään, lapsi puhuu jo tämän ikäisenä todella sujuvaa englantia ja puhuu kotonakin jatkuvasti englanniksi. 🥰

Tukholma on kyllä ihana! Jos ruotsi taipuisi paremmin, niin voisi töitä katsella sieltäkin. 🤗 Aika jännä tuo kirppistapahtuma, en ole kuullutkaan et tuollaisia järjestetään! Varmasti mielenkiintoinen ja uskoisin, että löytöjäkin tekee, jos on Pohjoismaiden suurin kirppistapahtuma. Suomessa etäisyydet ovat kyllä pitkiä, aina menee päivä matkustaessa ja toinen takaisin tullessa, jos haluaa lähteä Helsinkiin, Pohjanmaalle tai Lappiin. Lentämällä toki Helsingissä pystyy käymään päiväseltäänkin, mut nyt sekään ei oikein houkuta kun Jns lentokentällä on sen verran GPS- häirintää ollut tuon toisen naapurimaan toimesta. 🙃🙄

Kiitos, oli kyllä ihana reissu ja just sellaista kiireetöntä perheaikaa! ❤️

Poista
  2. Pikkasen reissukuumetta alkoi nyt pukata. Tukholma on jotenkin tosi kiva ja noin hyvällä säällä siellä kelpaa nauttia tunnelmasta. Upeat kirsikankukinnot! Joskus miettinyt, että pitäisi ottaa auto laivaan ja vähän kierrellä Ruotsia. On itselle tuntematonta seutua noin muuten.

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oops, aina on hyvä hetki varata reissua pitkästä aikaa 🙊 Tukholma on ihana kaupunki, oli ihana katsoa miten iloisia ihmiset olivat ja miten monet viettivät aikaa ihan muuten vaan kavereiden kanssa istuskellessa. Elämäniloa oli koko kaupunki täynnä! Nuo kirsikankukinnot olivat upeat, aivan älyttömän kaunista. 💖

Ruotsi on myös miulle muuten aika tuntematonta seutua, olen pelkästään tuolla Tukholmassa käynyt 4-5 kertaa. Olisi aika siistiä lähteä autolla matkaan ja tutkia useammat eri kaupungit samalla reissulla! Harmi sinänsä, että ruotsi ei enää suju lähes ollenkaan, kun sitä ei ole koskaan täällä Itä- Suomessa tarvinnut. :/ Mut englanniksi onneksi pärjää missä vaan!

Poista

Muistathan hyvät käytöstavat kommentoidessasi!:)