tiistai 21. tammikuuta 2020

Vanha ystäväni unettomuus on täällä taas

Mietin ensin, että puhunko täällä ollenkaan unettomuudesta vai en, kun kyseessä on kuitenkin tyyli- ja muotiblogi. Mutta tämä on vaikuttanut omaan elämääni niin paljon ja olen kärsinyt unettomuudesta aina silloin tällöin teini- ikäisestä lähtien. Päätin siis kirjoittaa, kun sain tästä asiasta Instagramissa kertoessani niin paljon vertaistukea ja ihania viestejä - toivottavasti tästä tekstistä on myös sinulle kanssaunettomalle vertaistueksi. Omalla kohdallani ongelma on nukahtamisessa ja yöheräilyssä, kun taas normaalisti saatuani unta en herää enää mihinkään ennen aamua. Unettomuus on tällä kertaa kestänyt 2,5 kuukautta (haha, mies sanoi että on kestänyt yli vuoden, minusta vakavampi unettomuus on kestänyt 2,5 kk) ja nyt oli pakko hakea lääkäriltä apua, kun mikään kikkakolmonen ei auttanut. Unettomuuteen voi vaikuttaa todella paljon myös omilla elintavoilla, mutta joskus ainakin minulla valvominen ja/ tai heräily jää päälle, enkä saa palautettua normaalia rytmiäni omin avuin normaaliksi.

Green-eyes-cross-scarf-portrait-2

Esimerkiksi voisin kertoa vaikkapa pari erilaista yötä, jolloin nukuin yön aikana kaksi tuntia ja sen jälkeisen yön, jolloin sain unesta kiinni aika nopeasti normaaliin verrattuna, mutta heräsin kolmesti yöllä. Nämä pätkinäiset yöunet haittaavat palauttavaan ja virkistävään REM- uneen pääsemistä, eli olen aamulla rättiväsynyt ja ahdistunut unenpuutteen takia. Alunperin unettomuuteni alkoi marraskuun tienoilla, jolloin lapsellamme oli joku kuusi- seitsemänvuotiaille tyypillinen kasvuvaihe ja hän näki todella paljon painajaisia tai vaihtoehtoisesti käveli tai puhui unissaan, joten heräsimme kaikki öisin monta kertaa. Tämä tilanne rauhottui kuitenkin muutamassa viikossa, mutta itselläni jäi valvominen päälle stressin ja läheiseni terveydentilasta huolestumisen takia.

Tavallaan unettomuus on kuin oravanpyörä - jos et nukahda pian, alat pohdiskella vaikka mitä ja ahdistut siitä, ettet saa unta ja stressaat miten jaksat seuraavana päivänä olla touhukas ja virkeä? Entä jos pitää ajaa autolla, olenko tarpeeksi skarppina? Entä heräänkö ajoissa, että saan lapsen esikouluun? Olenko tarpeeksi aktiivinen harrastuksiin tai lapsen kanssa leikkimiseen, vai meneekö ilta ihan sumussa odottaen nukkumaan menemistä? Voinko juoda lisää kahvia jaksaakseni vai valvonko ensi yönkin? Ihmisenä, joka on normaalisti tottunut tekemään paljon, kuten tämän hetkisestä elämäntilanteestani voitte huomata, niin tämä tilanne ärsyttää todella paljon. Ihan kuin en olisi minä, vaan joku muu. Ärsyyntymisen lisäksi unettomuus aiheuttaa syyllisyyden tunteita, kun ei pysty tekemään niin paljon kuin normaalisti ja unettomuus tuo arkeeni hajamielisyyttä, joka lisää vaan ahdistusta nukkumisesta. Pinna katkeaa myös helpommin, vaikka en yleisesti ottaen ota pultteja lähes mistään muusta kuin epäoikeudenmukaisuudesta ja huonosta käytöksestä.

Kasvokuva-huivilla-4
*Kuvissa pilkistävä toppi on blogin kautta saatu. 


Yksi pahimmista peloistani on se, että minusta tulee sellainen vetelehtijä, joka tekee kaiken liian hitaasti, tehottomasti ja vähän sinnepäin välittämättä lopputuloksesta. Tuollainen toiminta ei olisi millään tavalla normaalia omalla kohdallani tai kenelläkään muulla aktiivisella ja terveellä aikuisella, vaan kielisi pahoista ongelmista. Laiskuus on asia erikseen, sillä joillakin ihmisillä se on ihan ominainen piirre, mutta normaalisti aikuinen ihminen on virkeä, aktiivinen ja jaksava, jos hänellä ei ole mitään normaaliin arkeen vaikuttavaa sairautta. Kyllä minä haluaisin olla paras versio itsestäni itselleni, mutta ennen kaikkea perheelleni ja läheisilleni.

Unettomuus on ollut neljä kertaa tässä vuosien mittaan teini-iästä tähän 29-vuoden ikään mennessä niin paha, että on ollut pakko turvautua unilääkkeisiin, että arki sujuu normaalisti ja työt saa hoidettua. Stressin vaikutus uneen on negatiivinen, mutta jos et saa nukuttua yhtään yötä kunnolla ja heräilemättä vaikkapa kahteen viikkoon, niin se stressi pelkästään nukkumisesta on jo ihan älyttömissä sfääreissä. Unettomuus kasvattaa myös onnettomuusalttiutta ja kuolleisuusriskiä yllättävän paljon, joka on tullut todettua myös omalla kohdalla kömpelyytenä ja sain joulukuussa palovammankin käteen. Sen vakavampaa ei ole onneksi sattunut (kop kop).

Yöheräilyn jälkeen uudelleen nukahtaminen on itselleni todella hankalaa, kun taas monet nukahtavat heti kun painavat päänsä tyynyyn ja valot kiinni. Jos minä herään kesken unien, niin saatan valvoa kahdesta kuuteen tuntiin, ennen kuin saan uudelleen unta ja yöunet jäävät todella katkonaisiksi. Joskus herään aamuneljältä miehen lähtiessä aamuvuoroon ja en välttämättä saa enää unesta kiinni, kun taas normaalissa tilanteessa en todellakaan heräisi siihen, kun mies lähtee töihin. Tämä heräily taas kertoo siitä, että uni ei ole lähellekään niin syvää ja palauttavaa kuin aiemmin.

Kasvokuva-huivilla-3

Tästä syystä kävin viime viikolla lääkärillä keskustelemassa asiasta, täyttämässä unikyselyn ja sain uuden reseptin unilääkkeisiin, kun edelliset ovat menneet jo vanhaksi - viimeksi unilääkkeisiin jouduin turvautumaan vuoden 2014 ja 2015 vuosien aikana. Muutaman huonon yön jälkeen olisin voinut nukahtaa terveyskeskuksen aulaan lääkäriaikaa odottaessani, joten on ihan hyväkin, että kävin tässä vaiheessa siellä... Torkahtaminen ei ollut kaukana. Yleensä vielä tätäkin pidempi unettomuus vaikuttaa itselläni mielialaan ja tosi rasittuneena alan olla itkuinen, ärsyyntynyt, apaattinen ja todella pessimistinen, mikä ei yleensä sovi omaksi piirteekseni. Tiedättekö, tulee sellainen "maailmanlopun" fiilis. Terveydellisiä ongelmia minulla ei ole, eli lääkärillä käydessä ei tarvittu lisäkokeita tai mitään muutakaan. Nyt seuraavan parin viikon ajan keskityn nukkumaan ja lepäämään niin paljon kuin mahdollista, jotta saan "entisen" virkeän ja ahkeran itseni takaisin.

Tässä vielä vinkkejä unettomuuden kotihoitoon, mutta jos nämä, eikä elintapojen muuttaminen auta, niin käy lääkärillä keskustelemassa unettomuudesta ja tarvittaessa tutkituttamassa voisiko kyse olla esimerkiksi kilpirauhasesta, uniapneasta tai muusta sairaudesta.


  • Nukkumistilan tulee olla rauhallinen ja pimeä, mutta sängyn tulisi olla muutenkin rauhoitettu paikka, jota käytetään sen varsinaiseen käyttötarkoitukseen eli nukkumiseen, lepäämiseen ja seksiin. 
  •  Vältä kofeiinipitoisia juomia, alkoholia ja limppareita ennen nukkumaan menoa. Myös silloin, vaikka tuntuisi, ettei kofeiini illalla vaikuttaisi omalla kohdallasi yöuniin. Painota päivän vesimäärän juominen pääosin aamupäivään ja päivään, ettet juokse yöllä vessassa vähän väliä. 
  • Sängyssä ei kannata tehdä töitä, eikä selata sähköposteja, viestitellä ja käyttää älylaitteita. Varsinkin älylaitteiden valo aktivoi aivoja ja hankaloittaa nukahtamista, joten puhelin kannattaa sijoittaa huoneen toiselle puolelle tai kokonaan pois huoneesta, jos se ei ole ainoa herätyskellosi. 
Kasvokuva-suomi-2

  • Itselläni apua on ollut kuumista kylvyistä ja saunomisesta illalla, lämpö rauhoittaa ja rentouttaa eli helpottaa nukahtamista. Myös laventelintuoksuisia tuotteita voi kokeilla, esimerkiksi tämä Lushin Sleepy Face tuoksuu laventelille ja tuntuu rauhoittavan mieltä iltaisin. 
  • Ulkoile päivällä ja yritä saada liikunnat niin, ettei liian raskas liikunta osu liian lähelle nukkumaan menemistä, että saat unta. Ulkoilun vaikutusta ei voi vähätellä, pienikin aika ulkoilua riittää ja säännöllisen liikunnan harrastaminen on tärkeää myös unettomuuden kannalta, mutta muutenkin säännöllinen liikunta vähentää vaivoja ja esimerkiksi selkäkipuja. 
  • Lue älylaitteiden sijasta kirjaa tai lehtiä. Käsittele häiritsevät sekä stressaavat asiat päivällä, äläkä juuri silloin kun pitäisi mennä nukkumaan. 

  • Tsekkaa ruokavalio ammattilaisten kanssa ja omaa kehoasi kuunnellen - saatko varmasti kaikki tarvittavat vitamiinit sun muut, vai onko ruokavalio liian yksipuolinen? Tai onko mahdollista, ettei ruoka- aineet imeydy normaalisti? Huolehdithan myös, että jos olet erikoisruokavaliolla allergioiden tai eettisten syiden takia, että saat kaiken tarvittavan niin, että ne vielä imeytyvät kehoosi. Tarvittaessa myös ravintolisät pitää ottaa käyttöön, jos ruokavalio on todella rajattu. Aina silloin tällöin kannattaa selvittää lääkärillä terveydentilaa verikokein ja kuunnella ohjeistusta, jos joku arvo mättää. Kannattaa myös muistaa, että kaikki ruokavaliot eivät sovi kaikille, vaan joskus voi joutua hyvinvoinnin takia joustamaan ruokavaliossaan - moni läheiseni on joutunut muuttamaan ruokavaliota terveydellisistä syistä. Myös minä olen joutunut rukkaamaan ruokavaliota allergioiden ja terveydellisten syiden takia. 

  • Puhu ystävälle, perheelle tai ammattilaisille. Pyri hoitamaan stressin ja ahdistuksen aiheuttajat, jotka vaikuttavat uneen - mutta jos tilanne on mennyt liian pitkälle, eikä ajatus enää kulje unenpuutteen takia, niin ota yhteyttä lääkäriin. Joskus on parempi palauttaa normaali unirytmi ja toiminta ennen kuin pureutuu suurimpiin stressin aiheuttajiin, että ne saa käsiteltyä niin sanotusti järki päässä. Pyydä apua tarvittaessa myös perheeltä - voiko joku ottaa lapsen yökylään tai hoitaa hetken aamulla, että saat nukuttua mahdollisimman pitkään kun viimeinkin saat unta? Puoliso voi myös katsoa lasta tai lapsia silloin, kun toinen vanhemmista nukkuu jaksaakseen arkea. 
  • Jos et nukahda parissa kymmenessä minuutissa, niin nouse ylös ja tee jotain. Palaa sänkyyn vasta, kun tunnet itsesi väsyneeksi. Tämä on ollut itselläni kompastuskivi välillä, enkä aina ole viitsinyt nousta ylös, vaan olen väsyttänyt itseäni esimerkiksi iPadilta ohjelmia katsomalla. Tämä ei ole ollut oikea tapa, vaan edesauttaa yliväsyneeksi tulemista ja tämän takia tuntee olonsa vielä kuormitetummaksi sängyssä pötköttelystä huolimatta. 
Silmanisku-kasvokuva-2


Lähes jokaisella esiintyy unettomuutta jossain vaiheessa elämää, eikä siinä ole mitään hävettävää. Eikä unettomuutta kannata vähätellä, se on todella raskasta ja vaikuttaa arkeen todella paljon. Pyydä apua kun sitä tarvitset, varmasti läheisesi ja ammattilaiset auttavat mielellään! Itse en voi kuin kiittää lääkäreiden suhtautumista unettomuuteeni sekä yksityisellä, että julkisella puolella. Myös Joensuun Pilkon apteekissa asiakaspalvelija vakuutti, että kyllä se oma uni vielä palautuu ja pakko sanoa, että hyvä kun ei itku tullut siitäkin. Olen saanut apua myös perheeltäni ja tarvittaessa myös mummolasta lapsen hoidon merkeissä. Myös ystävieni kanssa ollaan pyöritelty tätä unettomuusasiaa ja on ollut ihana saada puhua rehellisesti siitä, miltä tuntuu kun pää on hattaraa, ärsyttää helpommin ja toimintakyky alhaisempi unettoman yön jälkeen. Unettomuudesta puhuminen on itselle myös herkkä puheenaihe ja tottakai myös minä olen herkempi näillä unettomuusjaksoilla, sillä unen vaikutus jaksamiseen on uskomattoman suuri. 

Onko teillä ollut unettomuutta? Miten saitte tilanteen hallintaan? 

sunnuntai 19. tammikuuta 2020

Asu pitsitopilla ja Parikan satiinipupuilla

Kävimme perjantaina Tanjan kanssa taas kuvaamassa ja oli kyllä mukavaa ikuistaa asuja taas tänne blogiin, mutta myös Instagramiin. Jouduin vaihtamaan alkuviikosta nimimerkkiä Instagramissa spämmitilien takia, joten nykyään minut löytää Instagramista @vivianmslb- nickin sijaan nimellä "moonmillalila". En vielä tiedä, vaihdanko vanhan nickin takaisin vai pysynkö tässä uudessa - uudesta on tullut tosi paljon hyvää palautetta. Mutta - takaisin aiheeseen! Tällä kertaa ehdin miettiä kuvattavia asuja hieman paremmin ja valitsinkin kuvauspäivälle mukaan ne asut, jotka minulla ovat olleet viime aikoina päällä arjessa. Tähän asuun valitsin kuviollisen takin, jonka sain noin viisi vuotta sitten mieheni tädiltä, joka oli takista luopumassa. Minusta tämän mustan takin kukkakuviointi, tikkaukset ja applikoinnit ovat kauniita!

Asukuva-autiolla-talolla

Takki - Reetriikka
Pitsitoppi - Cardon Collection*
Neulehame - Guess
Kaulakoru - Mine Güngör
Laukku - löytö Espanjasta
Hiuskoriste - kirppislöytö
Korkokengät - Minna Parikka

*Saatu blogin kautta.

Kuvat; Tanja Räty

Huultenmuotoinen-laukku-ja-Minna-Parikan-kengat-5

Satin-bunnies-by-Minna-Parikka

En malttanut perjantaina odottaa, että saan kuvat koneelle ja käsiteltyä, sillä sijainnit olivat todella mielenkiintoisia ja muutenkin hyviä. Meille ei tullut edes kiire, keli oli hyvä ja ehdittiin kuvata hyvissä ajoin ennen pimeää. Tämä tumma asu on aika arkinen, vaikka sinänsä pitsitoppi, hame ja kengät erikseen puettuina sopivat hyvin myös juhlaan. Vuoriton jakku on aika ohut, joten pakkasilla tämän päälle voisi melkein laittaa vaikkapa villakangastakin - voisi toimia varsinkin silloin, jos villakangastakki olisi jotain muuta sävyä kuin mustaa. Tätä kuvien takkia pitää kyllä käyttää keväällä enemmän!

Asukuva-miljoossa

Autiotalo-asu-punaisella-topilla-23

Minna-Parikka-Elizabeth-Rose-Satin

Cardon-pitsitoppi-asussa

Huultenmuotoinen-laukku-punainen-olkalaukku

Olin alunperin suunnitellut tähän asuun ihonvärisiä sukkahousuja tai verkkosukkiksia, mutta kuvissa mentiin kyllä ihan näillä Elloksen kierrätysmateriaaleista valmistetuilla sukkiksilla. Jotenkin näiden satiinipupujen kanssa ehkä ohuemmat olisivat olleet paremmat omaan silmään, mutta eivät nämä paksummatkaan ihan pahimmasta päästä ole. Ainakaan näin talvella, mutta hame ja vaaleat kengät tosiaan tulisivat paremmin esille verkkosukkisten tai ihonsävyisten kanssa. Noh, puolensa molemmissa, mutta talvella varmaan parempi mennä lämpimyys edellä tässä asiassa.

Minna-Parikka-Elizabeth

Mustapunainen-paivan-asu

Minna-Parikan-kengat

Tyylibloggaaja-Pohjois-Karjala

Talvimuoti-asu-neulehameella-2

Näiden Minna Parikan Elizabeth- kenkien osalta aloin miettimään suutarilla käyttämistä, sillä nämä menisivät tällaisilla keleillä hyvin - nahkapohjat eivät kovin kauaa kestä kosteutta, joten puolipohjat voisi näihin laittaa, jos näitä alkaisi myös muina vuodenaikoina käyttämään kuin kesällä ja kuivilla pakkaskeleillä. Perjantaina ei tosin ollut kuivaa pakkaskeliä ja toinen kenkä lähtikin liukumaan jäätä pitkin kenkiä vaihtaessa. Sitä sattuu, mutta hiekat saa kärjestä liinalla otettua, kun satiini on päässyt kuivumaan kokonaan. :) Mutta talvikäytössäkin nämä menevät, vaikka vaalean satiinin takia kovin kosteilla keleillä en uskaltaisi näitä pitää. Säännöllisestä kosteussuojan lisäämisestä on tosin apua senkin kanssa ja sitä pitäisi muutenkin hakea, kun on päässyt loppumaan.

Tästä asusta pidin todella paljon, hame on lempparini ja toppia tulee käytettyä todella usein, kun se on niin mukava päällä. Mustan takin kanssa tuo topin pitsikin tulee kauniisti esille! Nahkarotsin kanssa paita sopii myös hyvin, pitääkin laittaa jonain päivänä kuvaa vaikkapa Instagramin puolelle eilisestä asustani, jossa oli tämä sama toppi eri tavalla puettuna ja nahkarotsin kanssa. Tämä asu ja ympäristö inspiroi minua aika paljon, joten minulla on taas uusia ideoita ja asukokonaisuuksia mietittynä seuraavaan kuvauspäivään.

Ihanaa alkavaa viikkoa teille, palataan pian blogin ääreen!

Huultenmuotoinen-laukku-ja-Minna-Parikan-kengat-1

torstai 16. tammikuuta 2020

Toiveita vuodelle 2020

Viime vuosi ei mennyt ihan nappiin, kuten kuvasin tässä postauksessa ja haluan hieman jäsennellä mitä kaikkea toivon tältä vuodelta. Rima ei ole korkealla, mutta toivon todella, että tämä vuosi olisi viime vuotta parempi! Kuvituksena postauksessa on vaihteeksi mustavalkoisia kuvia hieman vanhahtavalla filtterillä - minusta tämä käsittely sopi näihin kuviin, kun tuolta taustalta pilkottaa kaupunginvalot ja onhan nämä myös hieman vaihtelua normaaliin.

Kynahame nyorityksella, paivan asu, bloggaaja, joensuu

Kuvat; Tanja Räty

mustavalkoinen potretti, mustavalkoinen kasvokuva


Toivon, että työharjoittelukuviot selviävät ja pääsisin paikkaan, jossa saa oikeasti tehdä jotain hyödyllistä ja kehittävää. Muutamia hakemuksia olenkin jo laittanut, mutta edelleen kiinnostaisi myös lähteä ulkomaille työharjoitteluun. Plussaa olisi, jos tehtävä liittyisi viestintään ja sosiaaliseen mediaan!


Toivon sydämeni pohjasta, että läheiseni voittaa kamppailun terveytensä kanssa.


Toivon, että blogini ja Instagram-tilini kasvavat vielä. Mukavasti tuli molempiin uusia ihmisiä viime vuonna, katsotaan miten tänä vuonna käy - hyvältä näyttää ainakin tällä hetkellä.


Toivo elää, että saan unettomuuden taas hallintaan ja nukuttua paremmin kuin vuonna 2019.


Tyyli, asu poolopaidalla, mustavalkoinen kuva


Toivon, että ihmiset huomioisivat toisensa paremmin ja myös kiinnittäisivät huomiota omiin tapoihinsa. Myös luontoon tulisi kiinnittää enemmän huomiota ja ennen kaikkea järkevää, faktoihin perustuvaa ajattelua. Ei ole normaalia, että Australiassa ja Amazonissa on tuollaisia katastrofeja, joista ei alkuun edes uutisoida missään. Ilmeisesti myös Afrikassa palaa, mutta siitä ei ole hirveästi uutisoitu vieläkään tai en ainakaan itse ole bongannut viime aikoina mitään aiheeseen liittyvää.


Toivon, että ehdin moottoripyöräillä mahdollisimman paljon ja saada vaikkapa uusia kavereita harrastuksen tiimoilta. Muutenkin olisi mukavaa ystävystyä saman henkisten ihmisten kanssa, kun aikuisena ystävystyminen on hieman hankalampaa kuin nuorena.


Mustavalkoinen kasvokuva, blogi, tyyliblogi

Leeloon wetlook-hame asukuvissa



Haluaisin ottaa parempia kuvia ja panostaa varusteisiin enemmän. Olen itseasiassa selaillut järjettömän määrän kuvausvinkkejä ja pitäisi alkaa niitä laittaa toteutukseen mahdollisimman pian.


Toivon, että tämän hetkiset ystävyys- ja kaveruussuhteeni säilyvät, mutta myös syventyvät tänä vuonna! On aivan uskomatonta, miten paljon voi saada virtaa vaikkapa illanvietosta kavereiden kanssa, mutta samalla tavalla energiaa saa kahvitteluista, yhdessä treenaamisesta ja vierailuista esimerkiksi museoissa tai muissa kohteissa. Tänä vuonna pitää nähdä myös läheisimpiä ystäviäni useammin kuin viime vuonna.


Mieheni väläytti ideaa, että lähtisimme 30-vuotissyntymäpäivänäni Espanjaan lähes pariksi viikoksi - olisipa ihanaa! Saa nähdä tarvitseeko tänä vuonna tehdä remppoja tai muuta, mutta jos ylimääräisiä rahareikiä ei ilmaannu, niin voitaisiin kyllä tehdä reissu Espanjaan taas. Suunnittelemme tällä hetkellä reissua Tukholmaan kavereiden kanssa tähän keväälle, mutta saa nähdä menevätkö aikataulut yksiin.

Mitä te toivoisitte tänä vuonna tapahtuvan?