lauantai 10. joulukuuta 2022

Violettia glitteriä ja pohdintaa kuluttamisesta / Kenkäjoulukalenteri, Luukku 10

Mikäli olet seurannut kenkäjoulukalenteria tänä vuonna, niin tämä kenkäpari saattaa näyttää tutulta, mutta muistatko mistä? Seitsemännessä joulukalenterin luukussa oli hopeiset glitterkengät ja mainitsinkin, että ostin nämä useammassa värissä. Tuolloin 2010- vuoden hujakoilla ja jälkeen oli pinnalla erilaiset suljetut nettikaupat, joista sai alehintaan ostettua esimerkiksi näitä Sugarfree Shoessin kenkiä. Nämä molemmat ja kahdet toiset kimaltavat kengät sain aikoinaan noin 40 eurolla eli nuo sovellukset olivat alehaukkojen unelma! Nykyään voi olla hieman hankala uskoa, mutta olin nuorempana todellakin alehaukka ja lapsettomana oli todella paljon aikaa tehdä löytöjä nettikaupoista ja -kirppiksiltä. 



Edullisuus ymmärtääkseni perustui siihen, että he möivät eteenpäin muilta liikkeiltä ylijääneitä varastoja, vähän kuin Matsmart ja Fiksuruoka nykyään. En tiedä, vieläkö esimerkiksi Members on pystyssä, mutta voisin käydä pitkästä aikaa vilkaisemassa. Siellä oli usein todella rajattu aika tilaamiselle ja etukäteen tiesi, että vaikkapa Tommy Hilfigerin vaatteita ja asusteita tulee myyntiin klo 8 aamulla. Usein nuo kansiot olivatkin tyhjähköjä tai kokonaan loppuunmyytyjä, jos et ollut shoppailemassa ensimmäisten joukossa, mutta jos olit ajoissa niin teit superhyviä ja edullisia löytöjä. 

Membersin kautta tuli kyllä monet kengät, laukut ja mekot ostettua, mutta sieltä löysin myös erikoisempia keittiötarvikkeita kuten erään suunnittelijan metallisen pääkalloreunaisen tarjoiluastian. Muistatteko te näitä Membersin kaltaisia sivustoja ja sovelluksia? 





Tästä syystä minullakin on parit samanlaiset kengät ja toiset kimaltavat kengät samalta brändiltä. Nykyään en enää ole kovin alehaukka, kun tulee niin harvoin ostettua mitään ja ostan tarpeeseen, jos ostan eli sinänsä on ihan sama mitä maksaa. Yleensä käyttämäni vastuulliset ja eettiset merkit eivät edes laita alennukseen mitään, sillä mallistojen koko on pienempi, eikä ylimääräistä jää varastoon seisomaan samalla tavalla kuin verkkokaupoilla, joiden volyymi on huomattavasti suurempi. 

Niin ne asenteet vaatetukseen ja pukeutumiseen muuttuu, nykyään sitä kiinnittää huomiota enemmän valmistusmaahan ja muihin vastuullisuusasioihin kuin siihen, että vaate tai asuste on "vain" kaunis. Se ei riitä enää, vaan sen pitää olla myös kestävästi ja eettisesti valmistettu, laadukas ja kaikkein mieluiten kotimainen tai euroopan alueella valmistettu, jos mahdollista. 





Uskon, että monella muullakin arvot ovat muokkautuneet vuosien myötä, vaikka toki aina löytyy ihmisiä, jotka eivät ajattele mitään muuta kuin sen haluamansa tuotteen ulkonäköä. Ainakin osalla oman ikäisillä lähti kuluttaminen ja tuhlaaminen ihan käsistä aikuisikään päästessä, silloin kuluttamiseen kannustettiin. Oli ihanaa omistaa kaikkea kivaa ja samaa mekkoa ei muka voinut pukea toista kertaa juhliin. Eivätkä ne mekot välttämättä kestäneet useita käyttökertoja, sillä ei niitä valmistettu kestämään vaatteen normaalia käyttöikää. Nyt kun selaat vaikkapa TikTokia, niin huomaat miten nuoret miettivät hankintojansa myös eettisistä ja vastuullisista näkökulmista pelkän kulutushysterian sijaan, se on ihan loistava juttu! 

Silloin oli ihan normaalia käydä katselemassa ja lähteä shoppailemaan useita kertoja viikossa, mutta nykyään se kuulostaa jo oudolta. En tiedä vieläkö moni tekee näin, mutta itselläni tulee useimmiten käytyä kivijalkaliikkeestä se, mitä olen hakemassa ja jos sitä ei saa, niin tilaan netistä. Enää ei tunnu omalta pyöriä kaupoissa ja katsella, josko löytyy jotain mitä voisi ostaa, ellei kyseessä ole joku liike, jonka valikoima on suuri ja ei oikein tiedä mitä sieltä voisi löytyä. Ehkä oman osansa tähän tekee sekin, että epidemia- aikana ei tullut käytyä lähinnä kuin ruokakaupassa, kun kaikki muu oli kiinni. Ainakin Joensuussa suurin osa liikkeistä menee niin aikaisin kiinni, ettei niissä ehdi töiden jälkeen käydäkään "pyörimässä" eli sekin vaikuttanee asiaan. 



Kieltämättä seuraan mielenkiinnolla miten kulutustottumukset muuttuu ja asettuu uomiinsa näiden kolmen poikkeuksellisen vuoden jälkeen. Energiakriisi tekee jo nyt tuhojaan ja moni on joutunut laittamaan lapun luukulle, niin saa nähdä millaisia yrityksiä on jäljellä ja millaisia kulutustottumuksia nähdään esimerkiksi kolmen- viiden vuoden päästä. Näistä mietteistä voisin vielä jatkaakin, mutta sen sijaan toivotan teille hyvää viikonloppua ja palataan huomenna uuden luukun parissa! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Muistathan hyvät käytöstavat kommentoidessasi!:)